Friday, December 24, 2010

Run along, will ya?

Bismillahirrahmanirrahim.

Dear Love,

I’m tired
. Trying to hold up to so many falls and breaks. In every prayer there is always this line; "God, lift me up". Wish I could fly and just leave. And this one thing that really bothers me these days; the fact that you never leave.

Run along, will ya?


I'm trying to breathe here.
Let me, please.

Truly,
Heart.
ALlahu'alam.

Tuesday, December 14, 2010

Bila Kau Tidak Memandang [Wani Ardy]

Kawan,
ketahuilah sesudah jiwa aku remuk dipandu kasih yang terkandas,
sesudah tubuh sayur aku kau peluk dan tangan ais aku kau pegang,
sesudah kau menyuntik bahasa atau bisu untuk aku tenang-
bila kau tidak memandang,
aku dalam rahsia merenungmu.
Berdoa agar Tuhan lindungimu;
temukan kau dengan seseorang.

Kawan,
ketahuilah sesudah aku bangkit dan hati aku diculik,
sesudah aku terapung ke langit dan kau turut menyanyi (namun memerhati),
sesudah telinga kau meresap cerita aku saban hari-
bila kau tidak memandang,
aku dalam rahsia merenungmu.
Berdoa agar Tuhan lindungimu;
temukan kau dengan seseorang,
bahagiakan kau dengan seseorang.

Kawan,
ketahuilah sesudah jari aku diikat selingkar janji
oleh wanita yang melahir bayi tercatit aku sebagai isteri,
sesudah kau hadir meneman dan menyaksi-
bila kau tidak memandang,
aku dalam rahsia merenungmu.
Berdoa agar Tuhan lindungimu;
temukan kau dengan seseorang,
bahagiakan kau dengan seseorang.

Jika tidak,
Tuhan-
kapaskanlah bebanmu,
besikanlah sabarmu.

Kawan,
ketahuilah sesudah sepasang bibir melafaz nama aku di depan Ayah,
dan ke dahi aku bibir itu halal menyinggah,
sementara kau bergenang gembira di belakang-
bila kau tidak memandang,
aku dalam rahsia merenungmu.
Berdoa agar Tuhan lindungimu;
temukan kau dengan seseorang,
bahagiakan kau dengan seseorang.

Jika tidak,
Tuhan-
kapaskanlah bebanmu,
besikanlah sabarmu.

Kemudian-
temukan kau dengan seseorang,
bahagiakan kau dengan seseorang,
kekalkan kau dengan seseorang.

Kawan,
ketahuilah biar kita memudar dan menua,
biar berrenggang timur, barat, utara dan selatan,
biar bayu Tuhan meniup kapal hidup kita entah ke mana-
bila kau tidak memandang,
aku dalam rahsia merenungmu.
Berdoa agar Tuhan menjagamu lebih dari Dia menjagaku
dan meminjamkanmu lebih dari yang dipinjamkan padaku,
kerana sesungguhnya di mata aku
kau selengkap-lengkap manusia,
kau selayak-layak pencinta,
kau sebaik-baik kawan,
kau seindah-indah perempuan.

Wani Ardy
6.25am
Parramatta

[Khas untukmu; Nurshuhaida Hussain, Nasriah Mohamed Ropi, Shakina Mohd Said, Nadzirah Hasnul Hadi, Akmariah Abdullah, Lina Mursyidah Hamzah, Raja Nurul Balqis, Siti Nur Dalila, Nik Izyani Nik Nordin.]

Monday, December 6, 2010

Suatu Kecintaan, Seindah Kerinduan.

Bismillahirrahmanirrahim.



ALlahu'alam


[Entah kenapa hati ini bagai merintih merayu ingin berjumpa. Salamun Salam 'alaika Ya HabibALlah.]

Tuesday, November 23, 2010

Just before it ends

Bismillahirrahmanirrahim.

The one man that will put me in long hard grievance if I were to lose him.

And this one man who if he's not around, I don't think I'll be around either.

This one man;
He knows everything about me. Even more than myself!
He who always be there to sooth my weary heart.
He who is there to comfort my uneasiness.
He who enlighten most of the confusions.
He who teaches me to go extra miles for others and have a big heart.
The man who wishes only the best for me.
The gentleman who loves me unconditionally.

49 years ago God sent him into this world.
And today he is a caring grandpa to three grandchildren, a loving father to eleven children, a dutiful supportive husband to a beautiful wife.

Azhari Mohamed,

You are the greatest dad one could ever wish for. Alhamdulillah... Thank you ALlah!

May ALlah make you amongst His martyrs and gather us in Jannah one day. Amiin...!

Truly from your clumsiest daughter among all;
Kakak.


~Ayah~

P.s.: I love you.

Proclamation of the soul

Dear you,

As I walked down the valley I decided to take your hand. I don't know who you really are but I have the strongest faith in you.
How Magical!

Until that time; I promised to hold on to you.
And until that time; I swear to God He is the only reason if I were to let go of your hand.

Yours,
I
P.s.: Down in that valley; along the road; we never know what's there waiting for us, do we?

Thursday, November 18, 2010

Aidiladha: Satu Kekurangan Seribu Kelebihan

Semuanya tiada.

Tiada Jualan Murah.

Tiada Lagu Raya.

Tiada rancangan khas di televisyen.

Tiada mercun dan panjut menghias malam.

Segalanya tiada.

Ibu kota sunyi sepi. Tiada hiruk pikuk seperti menyambut ketibaan Syawwal. Apa yang sayup-sayup terdengar hanyalah Takbir. Di menara masjid, di surau-surau, di sesetengah rumah. Itu sahaja.

Tetapi, tidakkah itu semua suatu kelebihan?

Satu nikmat pada yang tiada. Aidil Adha tiba tanpa pesta dan hiburan. Hanya Takbir, Solat di hening Dhuha serta ibadah korban didukung jiran tetangga. Hakikatnya itulah makna sebuah Hari Raya. Hari membesarkan Allah, hari mencipta pahala, bukan hari melakar dosa.

Syukur pada-Mu ya Allah. Aidil Adha masih terpelihara. Masih jauh daripada pesta dan dosa. Moga kekal begitu hendaknya.

KEKURANGAN YANG SATU

Kekurangannya hanya pada yang satu.

Anak-anak tidak pulang ke desa.

Jika ada pun, mungkin di hari kedua. Kerana komitmen kerja dan tanggungjawab yang tidak mengenal Raya. Kampung halaman kurang menerima kepulangan anak kota.

Namun…

Andai kekurangan itu membolehkan anak-anak menjadi soleh dan terhindar daripada dosa, maafkanlah kekurangan itu duhai sang ayah, duhai sang bonda. Mungkin takbir Aidil Adha sedikit sepi daripada gelak tawa mereka, tetapi jika dengan itu anak-anak bisa lebih patuh kepada yang Esa, maafkanlah kekurangan itu.

Anak yang akan memanjangkan doa selepas matimu, bukan semestinya anak yang selalu pulang, andai pulangnya membawa dosa. Anak yang doanya didengar Tuhan, bukan semestinya anak yang pulang dengan hilai tawa kegembiraan, andai ketawa itu hanya menjauhkan keluarga daripada-Nya.

Anak yang doanya didengar Tuhan, adalah anak yang soleh, anak yang patuh kepada Tuhan. Biar pun di Aidil Adha mereka dan ibu bapa terpisah berjauhan.

Ibrahim jauh daripada keluarganya. Hajar dan Sarah sering jauh daripada suami mereka. Ismail dan Ishak sering berjauhan daripada ayahanda, namun rumahtangga itu memancarkan sejuta kehebatan. Biar tubuh terpisah di ufuk mentari, semuanya hampir, dekat di hati.

Jauh adalah pada jauhnya semua daripada-Nya.

Dekat adalah pada intimnya kita mendampingi Dia.

Justeru pada satu kekurangan di Aidil Adha, maafkanlah anakanda yang kejauhan.

Kerana mungkin dalam kekurangan itu, doa si anak lebih didengar Tuhan.

Maafkan kami wahai ayah dan bonda.

Ampunkan kami wahai Tuhan yang Maha Memaafkan.

ABU SAIF @ www.saifulislam.com
68000 AMPANG

Tuesday, November 9, 2010

Suami Terbaik

Bismillahirrahmanirrahim.




"Sebaik-baik suami daripada kalangan umatku ialah yang terlebih baik kepada isteri mereka".

ALlahu'alam.

Saturday, November 6, 2010

Tarbiyyatul Awlad

Bismillahirrahmanirrahim.

Usai solat Maghrib, sedikit kurang khusyuk ketika mahu memulai bacaan doa. Di sudut katil Acha sambil berbaring membaca kuat dialog komik 'Ana Muslim' yang dibelinya semalam. Panjang. Saya turut sama mengikuti dan memahami jalan cerita yang dibacanya bersama nada dan lenggok suara.

*****

"Man, bangunlah. Dah lambat ni. Waktu sahur dah nak habis ni."

"Sahur? Ala, Man minum air je. Mengantuklah..."

"Man, sahur kan Sunnah Nabi. Man sayang Nabi tak?" [nada memujuk]

"Mestilah sayang. OK lah. Man sahur..."


Saya teliti dialog ini dan pantas terbayang di benak situasi sebenar kebanyakan ibu dan anak (lingkungan 5-7 tahun) di waktu sahur bulan puasa.


"Man, bangun. Dah nak dekat Subuh ni. Cepat bangun. Nanti tak sempat."

*terpisat-pisat, cuba untuk tidak diendahkan kejutan ibu*

"Man, dengar tak ibu cakap ni? Bangun. Nak ibu piat telinga tu?" [bernada tegas]

"Man tak nak sahur. Man nak tidur..."

"Ibu siram air nanti! Bangun!" [sedikit meninggi]

*****

Menjadi seorang ibu (juga ayah) perlukan ilmu yang pelbagai dalam mendidik anak. Mengetahui ilmu agama, hukum feqah dan fardhu 'ain belum cukup untuk mendidik anak memahami dan mengamalkan Islam secara berkesan (berkesan dalam erti kata mendidik hati, aqal dan diri mengenal dan mencintai ALlah, Rasul-Nya dan Islam dengan sebenar-benar kefahaman) bukan kerana terpaksa atau 'takut ibu/ayah marah'. Psikologi kanak-kanak perlu dititikberatkan. Kesan didikan yang sebagaimana yang mampu menyentuh dan menerangi hati nurani anak-anak ini sehinggakan terzahir pada akhlaqnya secara lahiriah.

Antara dua situasi di atas, ibubapa hari ini lebih cenderung untuk menggunakan amarah daripada kelembutan. Mungkin kerana pelbagai tekanan hidup termasuk tekanan di tempat kerja, hubungan suami-isteri yang dingin, pasangan yang tidak bersama menyokong dalam urusan pendidikan anak-anak, dsbnya menyebabkan anak-anak menjadi mangsa tekanan.

Mungkin juga ibubapa yang telah terdidik dari cara pembesaran yang dilaluinya ketika kecil, lalu megaplikasikan yang sama pada anak-anak. Namun menjadi hak anak-anak untuk mendapatkan pendidikan yang baik daripada kedua ibubapa. Anak itu si kecil. Anak itu juga insan. Dan anak itu amanah Tuhan.

Saya bukanlah seorang yang arif dalam bidang psikologi mahupun pendidikan kanak-kanak. Tapi yang pasti, di usia sebeginilah anak-anak akan menyerap sebanyak mana yang dialaminya dari kehidupan seharian sebagai satu pelajaran yang akan diguna-pakai ketika remaja dewasa. Dalam lingkungan usia ini, minda anak-anak seperti span yang akan menyerap apapun jenis cecair di sekitarnya. Andai diletakkan dalam takungan air keruh, maka keruhlah warna span tersebut dan begitulah sebaliknya.

Ada kaitan analogi di atas ini dengan pepatah Melayu: "melentur buluh dari rebung". Bentuk lenturan yang diberikan ketika rebung akan kekal bilamana menjadi buluh--tidak dapat diubah bentuknya lagi. Jika kekasaran yang diberikan, tidak mustahil anak itu akan membesar menjadi seorang yang kasar atau pemarah dan kurang adab dan hormatnya kepada orang tua termasuk ibubapa sendiri. Na'uzubillah...

"Do unto others the way you want others to do unto you".



"When you have children, be childlike with them and treat them well".

ALlahu'alam.


P.s.: Bila rasa nak marah atau berkasar, cuba ingat betapa payahnya kita mengandung dan melahirkan si bayi comel ini dahulu. [macam pernah je kan] Jum jadi lembut dan penyayang macam RasuluLlah S.A.W.! [Dah beli Tarbiyyatul Awlad? Jum beli+hadam!]

Monday, November 1, 2010

Without You

Softly you come to me
Out from the space between
Out from eternity
Where love winds a path unseen
Out of the wilderness
You beckoned my every step
I stumbled sometimes and yet
I never once looked back
Cause I would see
The man I know I used to be
How I was lost before you reached for me
And I don’t know
Where I would go
What I would do

Without you

Eser bir yel dağilir sis
Ne iz birakir ne bir giz
Ine o derin , dipsiz
O şefkatle affeden

Evvelim şimdim ahirim
Benim sevgili sahibim
Bir okula misafirim
Mezuniyet bekleyen

So you might see
Just what your love has meant to me
And what the cost of losing you would be
No I don’t know
Where I would go or what I’d do

Without you

My heart won’t beat
Without your love in me
My eyes won’t see
Beauty without thee
Loves melody that you put in me
Would lead me to only
Silence without you

Cause I would see
The man I know I used to be
How I was lost before you reached for me
And I don’t know
Where I would go
What I would do

Without you

Words: Conner Reeves
Music: Sami Yusuf
Produced by Sami Yusuf





[Fallen in love with Sami Yusuf's latest album 'Wherever You Are'. And this is, for me, his best song. Lyric by Conner Reeves. Hope one day he'll see His Beauty. Amiin thumma amiin.]

Sunday, October 31, 2010

Ajukan 10 Soalan...

Membuat keputusan untuk berkahwin bukanlah suatu perkara yang mudah. Perkahwinan bererti memasuki suatu alam yang berlainan sama sekali dengan alam yang pernah dilalui sebelumnya, bak kata Tan Sri S M Salim dalam salah satu lagunya, ‘dulu lain sekarang lain, dulu bujang sekarang dah kahwin’.

Setiap pasangan yang berkahwin pastinya mengharapkan perkahwinan itu kekal bahagia buat selama-lamanya. Ramai yang berjaya. Namun tidak kurang pula yang kecewa.

Al-Ustaz Jasim Muhammad al-Mutawwa’, bekas kadi ahwal syakhsiyyah di Kuwait yang kini aktif mengadakan program-program berbentuk bimbingan kekeluargaan, berdasarkan pengalaman dan pengamatannya ketika mengendalikan kes-kes berkaitan dengan masalah rumahtangga menyimpulkan antara sebab berlakunya keretakan dan kegagalan dalam perkahwinan adalah kurang taaruf atau tidak mengenali antara satu sama lain dengan mendalam sebelum berkahwin.

Taaruf yang mendalam atau mengenali bakal teman hidup sebelum melangsungkan perkahwinan sangat penting demi menjamin kesejahteraan dan keseimbangan dalam menjalani kehidupan berumahtangga. Ini tidak bermakna pasangan mesti melalui alam percintaan sebelum berkahwin, kerap bertemu dan berhubung melalui panggilan telefon, sms, chating dan sebagainya.

Percintaan sebelum berkahwin seperti yang dilakukan oleh segolongan masyarakat dan ditonjolkan dalam segala macam media sebagai suatu kemestian, suatu dunia yang penuh dengan keindahan dan keseronokan adalah sebenarnya penipuan belaka. Alam percintaan tidak mendedahkan hakikat diri yang sebenarnya. Masing-masing berusaha menunjukkan yang terbaik sahaja di hadapan pasangannya. Setelah berkahwin barulah terbongkar segala rahsia, segala perangai dan sikap buruk yang selama ini disembunyikan.

Untuk mengenali calon pasangan hidup anda dengan mendalam, al-Ustaz Jasim Muhammad al-Mutawwa’ mencadangkan agar anda mengajukan 10 soalan. Soalan-soalan ini boleh diajukan secara langsung semasa sesi taaruf, atau melalui orang tengah. Jika calon memilih untuk bertemu, melihat dan berkenalan pastikan pertemuan itu tidak dilakukan secara berdua-duaan di tempat suci dan terpencil. Jangan cemari niat yang suci dengan melanggari perintah Allah dan Rasul. Jangan relakan syaitan menjadi orang ketiga di antara anda dengan si dia.

10 soalan itu adalah:

1. Apakah wawasan hidupnya?

Setiap orang mempunyai wawasan dan cita-cita yang ingin dicapai dalam hidupnya. Inilah yang perlu anda ketahui mengenai bakal pasangan hidup anda. Sekiranya anda dan dia mempunyai wawasan dan matlamat hidup yang sama maka perselisihan dalam rumahtangga akan berkurangan.

2. Bagaimanakah kefahamannya mengenai konsep perkahwinan?

Kefahaman serta tasawur yang jelas mengenai perkahwinan amat penting. Sekiranya kedua-dua pihak mempunyai kefahaman yang berbeza, umpamanya satu pihak menganggap perkahwinan hanya sekadar memenuhi tuntutan nafsu semata-mata, sedang satu pihak lagi memandang sebagai satu ibadah, sudah semestinya rumahtangga yang bakal dibina tidak akan aman daripada perselisihan dan pergaduhan.

3. Apakah sifat-sifat yang digemari dan tidak digemarinya?

Adalah penting bagi setiap pasangan mengetahui kegemaran pasangannya, apa yang disukai dan tidak disukainya kerana kadang-kadang perselisihan berlaku disebabkan kelainan kegemaran dan citarasa. Sekiranya kegemaran setiap pihak diketahui terlebih awal mungkin perselisihan dapat dielakkan.

4. Apakah pandangannya mengenai anak pada tahun pertama perkahwinan?

Setiap orang mempunyai pandangan yang berbeza mengenai masa yang sesuai untuk menimang cahaya mata. Sekiranya satu pihak belum bersedia sedang pihak yang satu lagi sudah tidak sabar untuk bergelar ibu atau ayah, pastilah kedua-dua pihak akan berasa tertekan dan perhubungan akan jadi tegang.

5. Adakah dia mempunyai masalah kesihatan atau kecacatan?

Masalah kesihatan yang kronik atau kecacatan semula jadi pada anggota badan tidak wajar disembunyikan. Mengetahui adanya penyakit atau kecacatan tertentu akan mempengaruhi keputusan yang bakal diambil. Menyembunyikan penyakit yang kronik atau kecacatan yang mengaibkan boleh dianggap sebagai satu penipuan.

6. Adakah dia seorang yang suka bergaul?

Sesetengah orang suka bergaul dengan pelbagai lapisan masyarakat, mempunyai kawan dan kenalan di merata-rata tempat. Sesetengah yang lain pula suka menyendiri, tidak pandai berkawan dan sukar didampingi. Orang macam mana yang anda cari?

7. Bagaimana hubungannya dengan ahli keluarganya?

Perkahwian bukan sekadar aqad yang mempertemukan antara dua jiwa. Sebaliknya perkahwinan merupakan hubungan kemasyarakatan yang mencantumkan antara dua keluarga atau lebih. Oleh itu bakal tunangan harus tahu status keluarga serta hubungan mereka antara satu sama lain. Hubungan kekeluargaan juga sedikit sebanyak menggambarkan keperibadian seseorang.

8. Apakah kegemarannya dan bagaimana dia mengisi waktu lapangnya?

Kegemaran serta cara seseorang memenuhi masa lapangnya juga memberi gambaran tentang wawasan serta cita-citanya dalam hidup ini.

9. Adakah dia aktif dalam mana-mana pertubuhan bukan kerajaan (NGO) atau pertubuhan kebajikan?

Keaktifan dalam persatuan kebajikan atau pertubuhan sukarela menggambarkan dia bukan seorang yang sombong dan mementingkan diri. Orang yang hidupnya sekadar untuk memenuhi cita-cita dan wawasan peribadi semata-mata sebenarnya hidup dalam dunia yang sempit dan mati sebagai insan yang kerdil. Tetapi orang yang hidup dalam perjuangan akan hidup sebagai insan yang hebat dan apabila dia mati namanya akan dikenang zaman-berzaman.

10. Apakah pandangannya sekiranya ibu bapa masuk campur dalam urusan peribadi atau urusan rumahtangga mereka?

Setengah orang menganggap rumahtangga adalah masalah peribadi yang terlalu khusus. Tiada seorang pun yang boleh masuk campur walaupun ibu bapa sendiri. Hal ini sangat penting diketahui oleh setiap orang yang akan memasuki gerbang perkahwinan. Apakah pandangan bakal pasangan hidupnya. Adakah dia termasuk dalam golongan di atas atau sebaliknya seorang yang terlalu bergantung kepada kedua-dua ibu bapanya walaupun telah berkeluarga?

Apabila anda telah mendapat jawapan yang bersesuaian dengan apa yang dicari, maka teruskanlah hasrat anda untuk melamarnya. Begitu juga halnya dengan pihak yang dilamar. Pastikan anda mengenali jejaka yang melamar itu dengan mengajukannya 10 soalan di atas.



Ustazah Maznah Daud

Ketua Wanita

Pertubuhan IKRAM Malaysia

"Ukhuwah Teras Kegemilangan"


Dipetik dari sini.


P.s.: Pernah terfikir? "Fikrah sejahtera membawa kepada kehidupan sejahtera". InshaALlah.

Thursday, October 28, 2010

Saya Budak Baru Belajar

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah, photo mendidik diri untuk menghargai. Hargai setiap pemberian Tuhan yang maha indah, hargai keindahan alam yang tiada tolok banding, hargai sahabat setia yang sentiasa di sisi; dan hargai 'kita' semua yang buat hidup sempurna. :)

Penghargaan istimewa buat Nor Azimah Mansor pemilik Canon 450D yang telah dijadikan harta sendiri selama beberapa bulan ini. Terima kasih dik! [Next sem akak nak pinjam lagi boleh? Hehe]

Yang terpilih:

Maha Suci Tuhan

Ibu...

"Peace"

Menung-Renung-Tenung


Terima kasih tak terhingga juga buat cikgu-cikgu photo saya: Cikgu Man (CCPS 3101 section 1), Senpai Serabai aka Abg 3p4h (Angah) dan Kak As yang sudi memberi 'tusyen tambahan' dan moral support. Tak lupa buat Sakinah Ya'cub dan Syed Putra yang meneman di kebanyakan masa (shooting) dan semua yang membantu (team JBDS 2010 terutamanya). ALlah berkati kalian!



P.s.: Sila tinggalkan komen anda. Mahu belajar lagi!

Tuesday, October 26, 2010

Completeness

You know what?


Sunbeam, that's you.

Rays of happiness through my window.

When you're around everything seems perfect, lively, happy.


We are like sides of a coin; without any one, we are nothing.

Deep within

He says: "I wanna love somebody like you."

She knew it right from the start.

"It's not me. Think again.

I'm not her,
I'm not that girl who you think she is.
I'm not like cars; I don't run right.
My words slip all the time. I tremble for nothing. I drop things often. I laugh my heart out and I cry a lot. No I'm not her."

"That what makes me fall for you. You, being who you are. Not afraid of showing the real you, with me."

The world stop spinning. Her heart stop beating.

Dropped dead.

Deep within: "It's not you."

Monday, October 25, 2010

Parting Advice

When a young woman leaves her home as a bride

It is as if Qiyamah has arrived

Giving some parting advice to her departing daughter,

the mother said

Greet your mother-in-law with salaam when you arrive

Show respect to your father-in-law so that non may

say

This girl is without respect


Always honor your husband

And your life will be one of distinction and merit

Be happy and friendly to everyone in your house

You will then be their illuminating lantern

Never speak in high and harsh tones

And live with simplicity and good character

Take care not to walk around bare-headed

Keep your hair always covered and concealed

You are most fortunate to have your marriage made

Remember that you should now remain chaste forever

Sleep the earliest and be the first to wake up


Keeping your attention fixed on your heart

I understand well your uncertainties and fears

These are part of heat of your spark of love

When the sharp rays of sun extend from you

Remember to show the glow and serenity of the moon

as well

Do not hesitate to do the housework

Because this is the practice in the world throughout

When you apply yourself to the housework

You will gain respect and honor from all at home


Do the work of everyone young and old

And, our daughter, you will make a name for yourself

Never backchat with your husband

So that you may never be disgraced in the Hereafter


I have rendered my parting advice

I have taught you everything you need to know

I would sacrifice gold, silver, anything for you

Now marriage has come, waiting for you

May Allah Jalla Jalaalah bless this hour

Now that our parting has come beautifully.


Translated from an Urdu poem, taken from Tuhfat-e-Dulhan (Gift to Bride), Muhammad Haneef Abdul Majid



P.s: Mahukan yang kekal, mintalah pada Yang Maha Kekal. Impikan yang baik, jadilah yang terbaik.

Sunday, October 17, 2010

For the love...

Bismillahirrahmanirrahim.



Comments:
"Being a sikh I can with all honesty say my respect for Islam has risen even more."

"I'm an atheist and I love this poem. People often ignore beauty if it gets in the way of their stubbornness. For everybody on here criticising Islam, this isn't the point of the poem. Just as you buy into sounds and explosions in outer space while you watch science fiction, try to buy into his words as you listen to the poem. You don't have to believe in a viewpoint to be touched by an argument. I think this is a beautiful piece, regardless of any personal slant."

ALlahu'a'lam.


[Wish I can write a lyrical poem which is true, honest and enlightening at the same time. Just like this one. May ALlah bless you, Brother Muhammed.]

Saturday, October 16, 2010

Sayang Bungaku

Bismillahirrahmanirrahim.

Lembutmu tak bererti kau mudah dijual beli
Kau mampu menyaingi lelaki dalam berbakti
Lembut bukan hiasan bukan jua kebanggaan
Tapi kau sayap kiri pada suami yang sejati

Disebalik bersih wajahmu disebalik tabir dirimu
Ada rahsia agung tersembunyi dalam diri
Itulah sekeping hati yang takut pada Ilahi
Berpegang pada janji mengabdikan diri

Malumu mahkota yang tidak perlukan singgahsana
Tapi ia berkuasa menjaga diri dan nama
Tiada siapa yang akan boleh merampasnya
Melainkan kau sendiri yang pergi menyerah diri

Ketegasanmu umpama benteng negara dan agama
Dari dirobohkan dan jua dari dibinasakannya
Wahai puteriku sayang kau bunga terpelihara
Mahligai syurga itulah tempatnya


ALlahu'a'lam.


[Peringatan buat diri dan puteri-puteri di luar sana semuanya... Kita tunggak pembangunan ummah. Ayuh muhasabah di mana letak duduk lembut, malu dan ketegasan (maruah) kita dalam kehidupan sehari-hari. NastaghfiruLlah wa natubuilaik, Rabbana dzalamna, anfusana, wa illam taghfirlana, wa tarhamna la nakunanna minal khaasiriin... Rabbana, aatina fiddunya hasanah, wa fil aakhirati hasanah, wa qina 'azabannaar... Amiin, amiin ya Rabbal 'Alamiin.]

Thursday, October 14, 2010

Ringkasnya

Bismillahirrahmanirrahim.


Alhamdulillah.

Ringkasnya; optimis itu doa. *senyum*

Alhamdulillah.


ALlahu'a'lam.

Tuesday, October 12, 2010

Erat

Bismillahirrahmanirrahim.

Seperti pahlawan di tengah perang;
Antara shahid dan menang.

Sedikit lagi.
Sedikit lagi--


ALlahu'a'lam

Monday, October 11, 2010

Isteri Impian Suami

Bismillahirrahmanirrahim.



"Isteri yang solehah lebih baik daripada seluruh dunia dan isinya."



Isteri cerdik yang solehah
Penyejuk mata, penawar hati, penajam fikiran
Di rumah dia isteri, di jalanan kawan
Di waktu kita buntu, dia penunjuk jalan

Pandangan kita diperteguhkan
Menjadikan kita tetap pendirian
Ilmu yang diberi dapat disimpan
Kita lupa, dia mengingatkan

Nasihat kita dijadikan pakaian
Silap kita, dia betulkan
Penghibur di waktu kesunyian
Terasa ramai bila bersamanya

Dia umpama tongkat si buta
Bila tiada satu kehilangan
Dia ibarat simpanan ilmu
Semoga kekal untuk diwariskan

"Isteri Solehah" ~The Zikr


ALlahu'a'lam.

Wednesday, October 6, 2010

Make a difference.

Bismillahirrahmanirrahim.



"Dear Betty,


I came to Wellesley because I want to make a difference. But to change for others is to lie to yourself."

"My teacher, Katherine Watson, lived by her own definition, and would not compromise that. Not even for Wellesley. I dedicate this, my last editorial, to an extraordinary woman who lived by example and compelled us all to see the world through new eyes."
[9:30-10:05]


It's philosophical yet one captivating movie.

To know that we are capable of taking people beyond their accustomed way of thinking is something refreshing and motivating.
Sounds like a socialist, huh?

It's good to learn that man is able to change the life of others with strong stance, believe and will-power.

As for me;
"LA ILAHA ILLA ALLAH"

ALLAH is the One who gives the will and courage to man.
He is The Creator, He owns everything, controls everything.
Nothing is not within His reach.
Things take place because He wills it; due to His Mercy and Bounty.
"Be, and it is."
And to Him everything returns.

Yet,
He bestows man with 'aql to think and the will to change and make changes, for good.

Thus,
Don't you want to make a difference?
For good.


ALlahu'alam.

Bukan Orang Manja!

Bismillahirrahmanirrahim.


Yang dinamakan DA'IE itu...

"Mereka bukan generasi yang dimanjakan dalam keadaan serba selesa, tetapi generasi yang dididik dengan mujahadah, hempas pulas perjuangan melawan hawa-nafsu. Falsafahnya mudah: jika mampu mengalahkan nafsu, akan mampu mengalahkan yang lain-lain; sebaliknya jika gagal melawan nafsu, takkan berdaya menghadapi selainnya."

~Dato' Dr. Siddiq Fadzil, Presiden WADAH


ALlahu'alam.

Tuesday, September 28, 2010

By his own words...

Bismillahirrahmanirrahim.


"...what enters with difficulty goes not out easily."

~Ibn Hazm, "Falling in Love" (from Tawq al-Hamamah)





ALlahu'alam.

Thursday, September 23, 2010

Hidup Hanya Cerita (dan senantiasa tentang pilihan) "Life is a Crossroad"

Bismillahirrahmanirrahim.

Di usia ini (dewasa), mencuba menjadi dewasa (baca:matang) bukan suatu yang semudah menyebut kata mengucap bicara. Melihat semua dari sudut sisi 'mendidik'. Tindakan dan keputusan mengambil kira semua, semuanya.

'The Will of God will never take you where the Grace of God will not protect you.'

There comes a point in your life when you realize:

Who matters,
Who never did,
Who won't anymore...
And who always will.

So, don't worry about people from your past,
there's a reason why they didn't make it to your future.

Ya, dan Cinta itu akan sentiasa ada. Cukup dengan itu. *senyum*

HasbiyALlahu wa ni'mal wakeel...



ALlahu'alam



[Alhamdulillah, akan sentiasa bahagia dengan Cinta dan 'end-product' yang mendidik. InshaALlahu khair.]


[Terima kasih adikku Azree Syafiq... Terharu, banyak betul dapat hadiah tahun ni.]

Wednesday, September 22, 2010

Monday, September 20, 2010

Don't trust me.

I lied.

A lot.

Yesterday

Last night

Two days ago

Four years ago


And I'd lie again.


So please... Don't trust me.


When you saw me smiling and laughing and I told you everything is alright; I lied.

When you asked if I was OK and I said yes; I lied.

When you asked if I was mad at you and I said no; I lied.

When you say 'I love you' and I said nothing; I lied.

When you say 'Please forgive me' and I kept silent; I lied.


I lied about how I feel.

I lied when I say it doesn't hurt.

I lied when I hugged you and tears didn't fall.

I lied when we parted I did not bid farewell.

I lied when I make you think that I do not care.

I lied.

I lied.

And I'm not sorry that I do.

I'm not sorry that I do--

Sunday, September 19, 2010

Rindu

Bismillahirrahmanirrahim.

ALlahumma solli 'ala Sayyidina Muhammad wa 'ala aali Sayyidina Muhammad



Ya HabibALlah salamun'alaik

ALlahu'alam.

Monday, September 6, 2010

P.s.: Do not keep score.

Ingrained in you;
A score you do not allow to fall
Even to the least of 0.1

Mark every expectation,
Grumble of what should and should not,
Spit all the despise.

You wronged them; denied.
You caught them terrified.

Have you the courage to ask; Why?

Friday, September 3, 2010

Always come back to YOU...

Bismillahirrahmanirrahiim.

Narrated Abu Huraira (Radi`ALlahu anhu):
The Prophet (Sall`ALlahu alaihi wasallam) said,

"ALlah (Subhanahu wa Ta`ala) says:
'I am just as My slave thinks I am,
(i.e. I am able to do for him what he thinks I can do for him)
and I am with him if he remembers Me.
If he remembers Me in himself,
I too, remember him in Myself;
and if he remembers Me in a group of people,
I remember him in a group that is better than them;
and if he comes one span nearer to Me,
I go one cubit nearer to him;
and if he comes one cubit nearer to Me,
I go a distance of two outstretched arms nearer to him;
and if he comes to Me walking, I go to him running.' "


"I do not need any reason to be angry with God."
~A Walk to Remember


"Make peace with God."
~Desiderata


ALlahu'alam.


[ALlahu ALlah... Open my heart, show me the way...]

Monday, August 30, 2010

Ingin Bertemu


Bismillahirrahmanirrahiim.

Ingin benar bertemu dengannya. Malam yang lebih baik dari seribu bulan.
Berikan kesempatan Ya Rabbul 'Izzah andai ini pertemuan terakhirku dengan Ramadhan.

Amiin thumma amiin.
Amiin Ya Rabbal 'Alamiin.


***

Sedikit perkongsian...

Lailatul Qadr: Kepentingan dan Penghayatannya.

[1] Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al-Quran) ini pada Malam Lailatul-Qadar, [2] Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui apa dia kebesaran Malam Lailatul-Qadar itu? [3] Malam Lailatul-Qadar lebih baik daripada seribu bulan. [4] Pada Malam itu, turun malaikat dan Jibril dengan izin Tuhan mereka, kerana membawa segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada tahun yang berikut); [5] Sejahteralah Malam (yang berkat) itu hingga terbit fajar! (Surah Al Qadr: 1-5)

Perbincangan mengenai Lalilatul Qadr, tidak dapat tidak mestilah bersandarkan kepada Surah Al-Qadr. Surah ini diturunkan sesudah Nabi Muhammad s.a.w. berhijrah ke Madinah. Justeru, Surah Al-Qadr menceritakan sesuatu yang cukup istimewa yang memerlukan keyakinan tinggi untuk mempercayainya.

Ayat di atas berdasarkan katakunci berikut:

1. Menurunkan... 2. Lailatul Qadr... 3. Tidak kamu ketahui... 4. Lebih baik daripada... 5. Seribu bulan... 6. Diturunkan malaikat dan ruh padanya... 7. Dengan izin tuhan mereka... 8. min kulli amr... 9. sejahtera... 10. sehingga terbit fajar...

Maksud dan fokus ayat di atas diperkuatkan oleh satu Hadis Nabi yang bermaksud:

"Sesungguhnya bulan ini (Ramadan) datang kepada kamu, dalamnya ada satu malam. Amal ibadah yang dilakukan pada malam itu lebih baik dan lebih besar ganjarannya daripada amalan selama seribu bulan. Sesiapa yang kehilangan malam itu, sesungguhnya dia kehilangan semua kebaikan. Dan tidak akan kehilangan semua perkara itu, kecuali orang yang diharamkan (tidak mendapat petunjuk) daripada Allah."
(Riwayat Ibnu Majah)

Surah Al-Qadr dan Malam Al-Qadr

Salah satu ayat dalam surah Al-Qadr menyentuh malam kemuliaan iaitu malam penurunan Al-Quran (Nuzul Al-Quran). Malam Al-Qadr merupakan malam penuh keberkatan (iaitu mendapat keampunan, rahmat dan keredhaan Allah s.w.t.) dan ditetapkan oleh Allah segala urusan berdasarkan kebijaksanaanNya. Pengertian surah Al-Qadr sepatutnya dibaca bersekali dengan surah Al-Dukhan ayat 3-5 yang bermaksud:

[3] Sesungguhnya Kami telah menurunkan Al-Quran itu pada malam yang berkat; (Kami berbuat demikian) kerana sesungguhnya Kami sentiasa memberi peringatan dan amaran (jangan hamba-hamba Kami ditimpa azab). [4] (Kami menurunkan Al-Quran pada malam yang tersebut, kerana) pada malam yang berkat itu, dijelaskan (kepada malaikat) tiap-tiap perkara yang mengandungi hikmat serta tetap berlaku, (tidak berubah atau bertukar). [5] Iaitu perkara-perkara yang terbitnya dari hikmat kebijaksanaan Kami; sesungguhnya telah menjadi adat Kami mengutus Rasul. [6] (Untuk menyampaikan) rahmat dari Tuhanmu (kepada umat manusia); sesungguhnya Allah Jualah Yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui (akan segala keadaan hamba-hambaNya). [7] Tuhan (yang mencipta dan mentadbirkan keadaan) langit dan bumi serta segala yang ada di antara keduanya; kalau betul kamu orang-orang yang yakin (akan hakikat itu, maka terimalah sahaja apa yang diutuskan kepada kamu). [8] Tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Dia; Dialah Yang menghidupkan dan Yang mematikan; (Dialah jua) Tuhan kamu dan Tuhan datuk nenek kamu yang telah lalu.

Kebiasaannya, jika Allah melakukan bentuk "ayat tanya" dalam Al-Quran ia menggambarkan kemuliaan dan pengagungan akan sesuatu dan perkara ini adalah jelas dalam Surah Al-Qadr. Pengagungan di sini diharapkan agar manusia memperbanyakkan pengisian ibadah pada malam itu dan diisi dengan amalan-amalan soleh yang berbagai. Ada juga pendapat yang menyatakan bahawa pengagungan kepada malam ini menunjukkan bahawa Nabi sendiri tidak mengetahui ketepatan masa berlakunya. Maklumat tentang keistimewaan malam Al-Qadr hanya dapat
diketahui melalui Al-Quran dan Al-Sunnah.

Istilah qadr mempunyai tiga maksud; iaitu pertama; menetapkan, kedua kemuliaan dan ketiga penyempitan. Dilihat pada makna pertama iaitu menetapkan, pada malam tersebutlah Allah telah menentukan perjalanan hidup manusia melalui seruan dakwah Nabi Muhammad s.a.w. ke arah jalan yang hak dan menolak kebatilan dan itulah aturan jalan ketetapan yang ditentukan Allah walaupun penuh ranjau duri. Kedua, malam tersebut adalah semulia malam jika diteliti berlakunya penurunan Al-Quran (nuzul Al-Quran) dan pengiktirafan Allah terhadap malam tersebut. Ketiga, berlakunya kesempitan di dunia kerana jumlah kehadiran para malaikat yang
membawa rahmat dan keampunan Allah.

Persiapan menghadapi malam Al-Qadr ialah selama 10 hari sebab ia berlaku pada 10 malam terakhir Ramadan, bukannya sehari dua. Pastinya Allah akan menganugerahkan malam Al-Qadr pada mereka yang bersedia untuk 10 malam dan bukan hanya untuk semalam dua sahaja. Inilah falsafah Lailatul Qadr iaitu kita perlukan dalam kehidupan ketika persiapan yang teliti tanpa membenarkan ruangruang kerugian untuk mendapatkan kerahmatan dan keredhaan Allah s.w.t... Adapun ketentuan malam Al-Qadr itu pada malam-malam ganjil adalah untuk tidak terlalu memenatkan kita beribadah berterusan pada 10 malam terakhir kerana ada keselangselian. Allah pastinya menganugerahkannya pada orang yang ikhlas.

Bilakah Waktu Sebenar Lailatul Qadar?

Ia berlaku setiap tahun, bukannya hanya pada ketika ia diwahyukan atau tahun ayat itu diturunkan sahaja. Pertamanya, Lailatu Qadar hanya akan berlaku dalam bulan Ramadhan. Kedua, kebanyakan ulama berpendapat bahawa Lailatul Qadar berlaku pada sepuluh malam terakhir Ramadan. Ini adalah pendapat yang paling rajih (absah). Ketiga, ia berlaku pada malam-malam ganjil iaitu malam 21, 23, 25, 27 dan 29 Ramadan.

Sebuah laman web meramalkan bahawa Lailatul Qadr pada tahun ini jatuh pada malam 27 Ramadan 1427H bersamaan 20 Oktober 2006 (Lihat http://www.whenis.com/lailat-al-kadr-2006.asp ; dilayari pada 9 Oktober 2006], tahun 2007 – 9 Oktober 2007, tahun 2008 – 28 September 2008, tahun 2009 – 17 September 2009 dan tahun 2010 – 6 September 2010. Ramalan-ramalan ini adalah sesat belaka dan tidaklah benar bahkan bertentangan dengan nas-nas yang sahih. Ini adalah kerana Nabi Muhammad s.a.w. sendiri tidak pernah memaklumkan bilakah waktu sebenar Lailatul Qadr.

Apakah Dasar Keimanan Tentang Lailatul Qadr?

Di antara perkara yang perlu diimani dalam perkara berkaitan Lailatul Qadr ialah:
1. Al-Quran diturunkan pada malam Lailatul Qadr.
2. Lailatul Qadr lebih baik daripada seribu bulan yang membawa maksud bahawa setiap amalan yang termakbul pada malam itu samalah dengan amalan yang setara dengannya sebanyak amalan seribu bulan.
3. Para Malaikat dan ruh diturunkan pada malam tersebut.
4. Sejahtera malam itu hingga terbit fajar (masuknya waktu Subuh).
5. Ibadah yang jujur, ikhlas, konsisten, iltizam dan khusyuk pada sebarang masa.
6. Tiada tanda-tanda fizikal yang dijelaskan oleh nas kecuali khabar-khabar angin semata.
Kenapa Lailatul Qadr Dipilih Ianya Berlaku Pada 10 Malam Terakhir?

Inilah kebijaksanaan Allah s.w.t.. Setelah 20 hari berpuasa, manusia sudah mempunyai kekuatan tahap kerohanian dan tingakat kesedaran yang tinggi serta momentum yang diperlukan untuk mempertingkatkan ”gear tertinggi” dalam amalannya. Malaikat turun pada malam tersebut sehingga terdorong orang mukmin melakukan ibadah dengan izin Allah s.w.t. dan merasai sejahtera dan selesa hingga pagi.

Apakah Amalan Pada Malam Lailatul Qadr?

Ia adalah malam yang cukup istimewa yang tidak kedapatan pada mana-mana malam. Amalan yang mesti dilakukan pada malamnya ialah memperbanyakkan ibadah, membaca Al-Quran, beriktikaf dan berdoa. Dalam sebuah hadis daripada Aisyah r.a. berkata:

"Ya Rasulullah bagaimana kalau saya bertemu Lailatul Qadar? Apa yang harus saya ucapkan pada malam itu?'' Baginda bersabda: Ucapkanlah: "Ya Allah kami bermohon pada-Mu, Sesungguhnya Engkau Maha Pengampun, suka mengampuni (hamba-hambaMu), maka ampunilah (dosa-dosa) kami"."
(Riwayat Tirmizi, Nasa'i, Ibnu Majah dan Ahmad).

Doa lain yang baginda baca ialah seperti berikut yang bermaksud:

"Wahai Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami kebajikan di dunia dan kebajikan di akhirat, dan peliharalah kami dan siksa neraka."
(QS Al-Baqarah [2]: 201)

Metos Dalam Masyarakat Melayu Mengenai Lailatul Qadr

Menemui malam Al-Qadr tidaklah melalui tanda-tanda fizikal. Hanya Allah jualah yang mengetahui siapa yang dianugerahkanNya menemui malam tersebut. Tiada siapa sebenarnya mengetahui bilakah berlakunya atau telah berlakunya malam Al-Qadr. Di antara kejadian pelik yang merupakan metos yang dikaitkan dengan malam Al-Qadr ialah:

1. Air sungai berhenti mengalir.
2. Pepohon menunduk.
3. Bekunya air.
4. Pokok sujud ke bumi
5. Ufuk langit merah

Sebenarnya, pengalaman merasai malam Al-Qadr tidaklah dapat dirasai atau dialami oleh pancaindera. Kalaupun perkara-perkara pelik itu berlaku, ia hanyalah satu kebetulan dan ketentuan Allah s.w.t. semata-mata. Rebutlah beramal di malam-malam 10 terakhir Ramadan tanpa perlu melihat tanda-tanda fizikalnya. Adapun orang yang mengalami malam tersebut, adakalanya mereka sendiri mengetahui bahawa malam itu ialah malam Al-Qadr. Namun demikian, Allah lebih mengetahui. Ramai juga yang tidak mahu tidur pada malam yang dijangkakan Lailatul Qadr kononnya untuk bertemu dengan malam tersebut. Ini satu lagi perkara tahyul dan tidak berasas.

Pokok terpenting ialah mempertingkatkan amalan-malan pada 10 malam terakhir Ramadan.

Kalaupun seseorang bertemu dengan malam Lailatul Qadr, akan tetapi tidak mempunyai amalan, persiapan ibadah atau penyucian batin, maka tidaklah ia mendapat keberkatan dan manafaat malam tersebut.

Petanda Berlakunya Lailatul Qadr

Petanda berlakunya malam istimewa ini boleh diketahui pada malam tersebut ataupun pada pagi berikutnya. Namun demikian, semua petanda yang diberikan dalam Hadis adalah terlalu umum dan sukar untuk dihuraikan kerana ketiadaan tanda spesifik dan berfokus. Petanda pada waktu malam ialah riwayat Imam Ahmad bin Hanbal:

Tandanya adalah langit bersih, terang bagaikan bulan sedang purnama, tenang, tidak dingin dan tidak pula panas ...”.


Hadis ini menepati keadaan dan suasana malam Al-Qadr yang sejahtera, tenang dan damai. Insyaallah pada malam Lailatul Qadr, barangkali langit tidak akan kelihatan awan hitam atau gumpulan awan tebal yang mengotorkan langit dengan noda. Katakanlah walau pada malam 27
Ramadan, langit kelihatan terang seperti malam 15 atau 16 bulan purnama. Maksud tenang sukar untuk digambarkan, mungkin merujuk kepada ketenangan malam dan suasana. Cuaca dan suhu tidak dingin dan tidak panas. Kalau di Malaysia barangkali antara 24 hingga 29 darjah celsius.

Petanda waktu pagi selepas malam Al-Qadr pula ialah riwayat Imam Muslim, Abu Daud, dan Al-Tirmidzi antara lain meriwayatkan melalui Ubai bin Ka'ab yang bermaksud:

"Tanda kehadiran Lailatul Qadr ialah matahari pada pagi harinya (kelihatan) putih tanpa sinar (nya).”

Apakah yang dimaksudkan di sini matahari tidak kelihatan kemerah-merahan pada waktu pagi? Wallahu A’lam.

Rumusan

Setiap fakta berkaitan malam Al-Qadr adalah perkara pokok dalam sistem kepercayaan Islam dan mesti diyakini sepenuhnya. Kita mesti bersedia dengan sepenuh persediaan amalan ibadah untuk mendapatkan malam Al-Qadr. Rugilah mereka yang tidak mengejarnya untuk mendapat keberkatan, keampunan dan keredhaan Allah s.w.t..
Dr. Amini Amir Abdullah Pengarah Pusat Islam
Universiti Putra Malaysia
aminiabdullah@yahoo.com
Kursus Induksi Pegawai Sokongan Universiti Putra Malaysia
17 Oktober 2006, Residence Hotel, UNITEN, 8.30am

ALlahu'alam

Saturday, August 28, 2010

Andai ini yang terakhir...

Bismillahirrahmanirrahiim...


Saat demi saat yang berlalu
Sebelum hadirnya; ditunggu-tunggu, dirindu.
Setelah hadirnya; dibiarkan saja ia berlalu.
Tanpa sesal,
Tanpa kesal.

Kian berlalu,
Ramadhan kali ini pasti pergi.

Andai ini yang terkhir...

Apa sudah cukup membasuh diri?
Apa sudah kuat menggentar jiwa?
Apa semakin dalam Cinta?
Apa semakin kecil dunia?

Setakat mana nilai amalmu?
Terkesankah pada hati?
Terlihatkah pada peribadi?


Purnama Ramadhan ini pastikan pergi,
Ruhnya; biar kekal abadi--


ALlahu'alam


[Mari hayati ini: Muhasabah Ramadhan]

Rahmat ALlah itu pelbagai!

Bismillahirrahmanirrahiim


ALlahu'alam


[Tenanglah... Ia pasti pergi. Teruskan SABAR, SYUKUR, SENYUM dan DOA! :)]

Monday, August 23, 2010

Pakaianku IV : Zainab Al Ghazali


ZAINAB AL GHAZALI AL ZUBAILI

Zainab Al Ghazali Al-Zubaili nama sepenuhnya. la dilahirkan di sekitar tahun 1917, di awal abad dua puluh ini, 65 tahun usianya ketika ini. Mula ditahan dalam tahun 1965, ketika itu usianya sekitar 44 tahun. Akibat dari penyeksaan yang dahsyat yang ditanggungnya dalam tahanan ketika diambil statement oleh pendakwa, mereka menyangka umurnya lebih 90 tahun, pada hal umurnya ketika itu 44 tahun — menunjukkan betapa beratnya seksaan yang dilakukan oleh rejim Jamal Abdel Nasser.

Zainab Al-Ghazali mengasaskan penubuhan "Jamaah Saidatina Muslimah". Satu gerakan wanita yang selari dengan Ikhwan Muslimin yang mempunyai method cara dan matlamat yang sama dengan Ikhwan Muslimin.

Meski pun beliau dipilih menjadi ketua pertama Jamaah itu, namum beliau telah berbai'ah dengan Mursyidul Ikhwan Muslimin, Hassan Al-Banna, pada penghujung abad 14 hijrah beliau ditugaskan memimpin Jemaah Saidatina Muslimah.

Tujuan jamaah ini ialah untuk memimpin wanita Islam dan menyedarkan mereka serta mengangkat darjat mereka untuk menyebarkan panji-panji Islam, agar memahami Islam, agar wanita-wanita Islam dapat menjalankan peranan wanita dengan mengikut contoh wanita salafus soleh.

Dengan itu mereka berkeyakinan umat Islam akan dapat dibangunkan semula dan negara Islam akan dapat ditegakkan dengan lelaki yang dididik oleh wanita yang bernaung di bawah Al-Quran dan As-Sunnah. la berjuang meletakkan wanita sebagai ibu yang dapat mendidik rijal (pejuang) untuk membangunkan Islam.

Ketika itu proses pembaratan sedang hebat berlaku di Mesir. Kemasukkan sosial budaya barat sedang berlaku dan terus melanda budaya umat Islam — pakaian , tingkah laku dan pemikiran mereka sedang hanyut dalam budaya Barat yang menunju ke arah kehancuran. Inilah dia belenggu sekularisma. Zainab Al-Ghazali berjuang membebaskan belenggu sekularisma
ini.

Beliau sangat yakin bahawa masa depan umat ini bergantung kepada peranan ibu-ibu, oleh kerana itu gerakan beliau ini antaranya untuk memberi pimpinan yang wajar pimpinan Islam kepada wanita Islam. Untuk melahirkan rijal, tenaga lelaki yang bersedia menjualkan dirinya untuk Islam. Tanggungjawab umat hari ini, sangat berat iaitu membebaskan diri dari kongkongan dan cengkaman sekularisma yang meuguasai negara mereka, membebaskan diri mereka daripada jahiliyah yang sedang mengongkong hati dan pemikiran mereka.

Tanggungjawab ini sangat berat. Sekularisma bukan sahaja wujud sebagai teori semata-mata bahkan ia wujud sebagai institusi yang mengikat teguh sesamanya. Beliau berkeyakinan bahawa Daulah Islam akan tetap ditegakkan kembali dengan izin Allah S.W.T dengan syarat melalui satu jalan iaitu JALAN ISLAM.

Negara Islam tidak dapat ditegakkan dengan lain-lain jalan kecuali JALAN ISLAM. Menurut beliau lagi, cara utama untuk kembali kepada JALAN UTAMA ini ialah Revolusi Pemikiran (Thaurah Fikriyah) — satu revolusi yang dapat mengubah pemikiran Jahiliyah kepada pemikiran Islam, berdasarkan 'aqidah Islam. Ini memerlukan Tarbiyah — pendidikan amali untuk membentuk sikap, tindakan-tindakan dan tingkah laku serta pemikiran Muslim dan Muslimah menjadi pemikiran Islam.

Beliau menyebutkan ini sebagai langkah awal dalam pembentukkan Daulah Islam. Beliau fahami ini daripada Al-Quran tentang sunnah perubahan. Sebagaimana firman Allah S.W.T. yang maksudnya
"Sesunguhnya Allah tidak akan mengubah sesuatu kaum itu kecuali mereka mengubah
apa yang ada pada diri mereka."

Bahawa perubahan itu tidak akan berlaku kecuali adanya perubahan diri itu yang difokuskan kepada jiwa dan hati manusia. Ini merupakan satu macam ketentuan - sunnatullah dalam mengatur perubahan sejarah. Bahawa perubahan diri ini bermula dengan perubahan pemikiran, peribadi dan tingkah laku diri manusia. Inilah fahaman beliau yang mendalam tentang Islam. Beliau menganjurkan untuk menuju kepada Daulah Islam, hendaklah mengadakan revolusi pemikiran perubahan yang pantas seperti sikap para sahabat.

Beliau memetik kata-kata Syed Qutb dalam memperkatakan Jilun - Quraanun - Fariid, satu generasi Quran Yang Unik, bila mereka memeluk Islam, mereka sekali gus meningggalkan ciri-ciri Jahiliyah secara menyeluruh.

Perubahan atau Revolusi yang pantas dan cergas ini dilakukan dan seluruh pandangan mereka tentang nilai-nilai hidup dilihat mengikut neraca Islam, bukan neraca dunia atau Jahiliyah.

Beliau memahami bahawa langkah-langkah yang dijalankan oleh Rasulullah S.A.W. dalam Dakwah baginda. Langkah pertama dalam membuat perubahan ialah melalui Tarbiyah atau pendidikan keatas para sahabat, mereka dididik oleh Rasulullah S.A.W. bukan pada teori bahkan pada diri dan tingkah laku mereka. Tarbiyah ini meliputi Tarbiyah Rohani dan Jasmani.

Tarbiyah yang menekankan kepada pembentukkan Iman yang mendalam, sehingga tercerna dan lahir dalam tingkah laku mereka, sehingga Al-Quran tercerna dan tercetak pada diri dan tubuh badan mereka. Sehingga segala tindakan mereka adalah Islam — di lihat sahaja pada diri salah seorang dari mereka sudah ternampak akan Islam, ternampak akan Daulah Islam pada diri mereka, dan seterusnya hidupnya adalah Islam. Al Quran dan Sunnah Rasulullah S.A.W. yang mendidik jiwa mereka melahirkan manusia misali yang unggul dalam sejarah peradaban manusia. Demikianlah natijah hasil dari didikan Iman, yang jelas pada sifah para sahabat.

Lihatlah!! Seorang pemuda yang kacak dan anak tunggal dari keluarga hartawan, Mus'ab 'Umair namanya - ia yakin dengan ajaran Muhammad S.A.W. dan terus memeluk Islam sebagai agamanya, sehingga akhir hayatnya. Setelah ibunya mengetahui bahawa Mus'ab mengikut ajaran Muhammad S.A.W, maka ia mengugut tidak akan memberi harta warisan kepada Mus'ab, seandainya ia tidak mahu kembali kepada agama nenek moyangnya. Mus'ab sudah bulat keimanannya, demikianlah hasil didikan Rasulullah S.A.W. terhadapnya ia terus beriman dengan ajaran Muhammad S.A.W. "Aku memilih ajaran Muhammad dari memilih harta kekayaan". Ibunya pula terus bersumpah, ia tidak mahu makan sehingga Mus'ab kembali kepada agama asalnya. Sebaliknya Mus'ab pula bersumpah "Seandainya ibuku mempunyai 100 nyawa, dan keluar satu demi satu dari tubuhnya aku tetap dengan ajaran Muhammad SAW, aku tetap dengan kalimah LAILAHA ILLALLAH, namun aku tingalkan Islam, sekali-kali tidak".

Inilah kesan yang terus menerus dari Tarbiyah, Mus ab ketika syahid di medan Jihad, tatkala kain yang ada padanya untuk ditutupkan ke atas tubuhnya tutup kepalanya, terdedah kakinya, tutup kakinya terdedah kepalanya. Akhirnya Rasulullah S.A.W. memerintahkan bahagian kepalanya ditutup dengan kainnya dan bahagian kakinya ditutup dengan daun kayu.

Demikianlah Mus'ab sanggup meninggalkan kesenangan dan kekayaan, dan rela mengorbankan dan menjual dirinya kepada Islam… semoga syurga firdaus ganjaranya. Pengorbanan demikian tidak sanggup dilakukan oleh manusia kecuali mereka yang dididik dengan Iman. Inilah sebagai satu syarat yang diwujudkan oleh Zainab Al-Ghazali, agar Negara Islam dapat dikembalikan.

Semasa beliau memimpin Jamaah Saidatina Muslimah, beliau telah dapat membawa masuk ramai wanita-wanita Islam di Mesir dan mereka telah dibentuk dan dididik mengikut model Tarbiyah Madrasah Rasulullah S.A.W. Di antara mereka yang rapat hubungan dengan Zainab Al-Gahazali ialah dua saudara Syed Qutb, Aminah Qutb dan Hamidah Qutb,; Halidah Hassan Al-
Hudaibi, Al-Hayah Sulaiman Al-Zubair, Fatiraah A!-Fath, Aminah Al-Jauhati. Al-Waliyah Al-Hudaibi dan Al-Afdah. Mereka inilah yang beliau sitatkan sebahagian dari mereka sebagai sebahagian anak-anaknya, sebahagian dari mereka sebagai adik-adiknya, sebahagian dari mereka sebagai kakak-kakaknya, dan sebahagian dari mereka sebagai ibu-ibunya. Kerana di antara mereka ada yang berumur 85 tahun, Ummi Ahmad namanya, ia telah di tangkap oleh
rejim Jamal Nasser ketika ia berusia 85 tahun, ketika Zainab mendengar berita itu, ia memperkatakan bahwa ini adalah pertanda baik bagi Islam. Musuh-musuh Islam telah gentar kepada wanita Islam yang telah tua lagi uzur. Ini menunjukkan hasrat dan minat terhadap Islam terlalu tinggi. Musuh-musuh Islam telah gentar, mereka tidak dapat membezakan antara yang bertenaga dan tidak bertenaga, antara wanita dan lelaki, antara tua dan muda, semuanya
sama sebagai musuh mereka. Setelah Mursyidul 'Am Hassan Al-Banna syahid dimamah peluru
durjana yang tidak mengenal insan beriman atau tidak, Zainab Al-Ghazali terus berbai'ah kepada Hassan Al-Hudhaibi, Mursyidul 'Am penganti Hassan Al-Banna. Ia terus mengadakan pertemuan dan perbincangan dengan pimpinan Ikhwan Muslimin. la mendengar pandangan mereka dan mengambil pengajaran daripada mereka.

Beliau bersuami, suaminya seorang yang dihormati, seorang 'Ulama yang berilmu tinggi dan sangat kuat memberikan dorongan kepada isterinya untuk meneruskan da'wah ditengah-tengah masyarakat manusia di Mesir. Zainab Al-Ghazali menceritakan ketika penyeksaan yang dihadapinya di penjara sampai kemuncaknya, mereka telah mengunakan berbagai cara bagi
melemahkan jiwa dan rohnya menyebabkan ia terpaksa dibawa ke hospital. Regim Jamal Abdel Nasser memaksa suaminya menceraikannya dan membawa surat cerai itu ke dalam bilik kurungan di hospital, di mana Zainab sedang dirawat. Ketika saudara-saudaranya melawatinya mereka menceritakan ketika suaminya dipaksa menceraikan Zainab Al-Ghazali, ia bersumpah "sekali-kali tidak, aku menceraikan isteriku". Demikianlah keteguhan, kesetiaan dan pengorbanan suaminya, sehingga ia kembali menemui Tuhannya ketika Zainab Al-Ghazali masih dalam Tahanan.

Kisah tahanan ke atas Zainab Al-Ghazali adalah sangat mengkagumkan, kerana seorang wanita telah dapat menanggung penyeksaan yang lebih berat dari penyeksaan ke atas lelaki. Beliau menyebutkan, sebelum ia ditahan, Jamal Nasser memerintahkan Jamaah Saidatina Muslimah dibubarkan dengan menghantar notis melalui mahkamah, dan akan menarik notis pembubaran itu dengan syarat Zainab Al-Ghazali mestilah berkerjasama dengan Parti Istrokiyah. Zainab Al-Ghazali menolak, kemudian ia ditawarkan menjadi Menteri Kebajikan Masyarakat, beliau menjawab: "Dalam perjuangan ku tidak bercadang untuk menjadi menteri aku hanya mahu berdakwah" Jamal Nasser telah putus asa memujuk Zainab Al-Ghazali untuk masuk Parti Istrokiyah, Jamal Abdel Nasser memerintahkan untuk menangkap Zainab Al-Ghazali.

Sewaktu beliau dibawa keluar dari rumahnya satu pembunuhan telahdirancangkan. Sebuah kereta merempuh kereta yang membawa Zainab Al-Ghazali. Setelah rancangan awal ini gagal, akhirnya Zainab di tahan setelah di tangkap semula, setelah di bebaskan pada tahun 1964.

Zainab Al-Ghazali terus dibawa ke penjara dengan sebuah kereta, dalam perjalanan itu dimaki hamun yang tidak dapat diterima oleh akal dan tidak dapat digambarkan oleh fikiran. Setelah sampai ke penjara ia diseret ke bilik kurungan dengan kata-kata yang kesat, yang tidak wajar
dihadapkan kepada binatang, apatah lagi kepada manusia. Mereka mengugut untuk membunuhnya seperti mana yang mereka lakukan kepada berpuluh-puluh anggota Ikhwan Muslimin, mereka mengugut untuk menanam hidup-hidup seperti mana yang mereka lakukan kepada berpuluh-puluh orang yang sealiran dengan Zainab Al-Ghazali. Dengan kata-kata yang
kasar, ia diheret ke bilik kurungan oleh seorang lelaki yang bertubuh besar seperti syaitan hitam. Zainab Al-Ghazali mengesahkan;

Saya berdoa dalam hati saya:"Ya Allah, kurniakanlah ke atas ku ketenangan, dan tetapkanlah pendirian ku bersama-sama pendukung-pendukung kebenaran, dan tabahkanlah hati ku dengan mengingati Engkau, dan kurniakanlah akan daku keredhaan dengan perkara yang Engkau redhai"

Itulah yang dapat saya katakan. Kemudian saya terus dimasukkan ke dalam bilik kurungan. Dalam bilik kurungan itu ada dua orang lelaki (syaitan) yang sedang duduk di atas meja membelik-belik buku catitan, yang saya tahu itu adalah buku catitan Syahid Abdul Fatah Ismail. Tahulah saya bahawa Abdul Fatah juga ditangkap ketika itu.

Di waktu itu saya mendengar azan 'Asar saya bersyukur kerana ALlah SWT telah menyelamatkan saya dari "keganasan syaitan". Saya dapat menunaikan sembahyang, dan tiba-tiba datang lagi syaitan durjana, dengan sikap yang kasar dan keras memerintahkan saya ke sel kurungan. Saya diheret ke sel kurungan dan penyeksaan pun bermula. Semasa saya diheret ke sel kurungan, saya melihat dalam sel penjara itu tubuh-tubuh manusia yang diseksa, tahulah saya bahawa mereka dari keluarga Ikhwan Muslimin. Mereka sedang diseksa dan dipukul, memenuhi sel-sel penjara itu. Mereka adalah pemuda-pemuda yang saya sifatkan sebagai anak-anak saya, pemuda yang pernah dan sering datang meminta pengajaran dan nasihat dari saya. Saya berdoa "Ya Allah tetapkanlah pendirian kami, Ya Allah peliharalah kami
daripada kejahatan orang-orang yang jahat."

Saya dimasukkan ke dalam sel kurungan, kuasa letrik dinyalakan dengan kuat, sebagai satu bentuk penyeksaan. Bilik itu dipenuhi anjing-anjing, anjing-anjing yang saya tidak tahu herapa banyak bilangannya. Anjing-anjing itu dilepaskan kepada saya... saya memejamkan mata dan meletakkan dua tangan saya ke dada saya, kerana saya gerun melihat anjing-anjing ganas
lagi lapar itu. Saya dengar pintu ditutup dengan rantai dan dikunci. Saya merasai seluruh tubuh saya dikerumuni dan digigit oleh anjing itu. Saya membuka mata dan kemudian memejamkan mata saya, kerana penyeksaan yang amat sangat. Ketika itu saya berdoa kepada Allah S.W.T dalam hati saya... dan anjing-anjing itu terus menggigit dan menggigit, merobak-rabikkan dan
memanjat-manjat seluruh tubuh saya — itulah yang saya rasai. Saya berdoa "Ya Allah!!! tetapkanlah hati ini dan palingkanlah hati dari yang lain Ya Allah, agar hati ini melupakan penyeksaan ini. Ya Allah!!"

Kemudian saya dengar pintu dibuka orang, dan saya dibawa keluar. Saya menyangka pakaian saya yang putih bersih ini berlumuran darah... itulah yang saya rasai dan sangkakan. Alangkah terkejutnya saya, tiada apa apa kesan, seolah-olah tiada apa-apa yang berlaku. Saya tahu bahawa Allah S.W.T bersama-sama dengan saya…Maha suci Engkaulah Wahai Tuhan ku.
Beliau mengeluh dan merasai ni'mat kurniaan Allah yang tinggi serta kemurahan Allah S.W.T kepadanya dan pemeliharaan Allah kepadanya.

Zainab Al Ghazali menceritakan; syaitan yang memegang tangan saya bertanya kepada saya: Bagaimana anjing-anjing itu tidak merubak rabikkan daging engkau. Bagaimana anjing itu tidak menggigit engkau!!! Ada dua orang syaitan ketika itu, masing-masing memegang belantan di tangan mereka. Waktu itu hari hampir 'Isyak…kerana bayang-bayang dari luar kelihatan
kemerah-merahan. Saya dibiarkan bersama anjing-anjing itu selama tiga jam. Inilah satu bentuk penyeksaan yang saya rasai…saya berserah bulat kepada Allah S.W.T kerana lebih berkuasa dari segala-galanya. Kemudian peningkatan penyeksaan pun diteruskan. Satu ketika saya direndam dalam air sejuk, pada hal ketika itu musim sejuk... dilepaskan pula udara sejuk.

Beliau menyatakan, satu ketika ia melihat surat arahan tulisan tangan Jamal Abdel Nasser (la'natullah 'alaih) kepada pegawai penjara yang memerintahkan supaya Zainab Al-Ghazali diseksa lebih dari seksaan terhadap lelaki.

Demikianlah! segala macam penyeksaan mereka lakukan. Bermula dengan gigitan anjing-anjing, ke dalam sel yang berisi air dan udara sejuk... dan macam-macam lagi penyeksaan... dengan segala sepak terajang dan pukulan-pukulan cota…menyebabkan Zainab Al-Ghazali terpaksa dirawat di hospital beberapa kali.

Beliau mengesahkan, satu hari pengawal penjara yang ditugaskan untuk memukulnya, tidak mahu memukulnya. Ia berkata "Duhai Makcik ku (Ya Khali), tidak sanggup saya memukulmu, tidak ada sebab mengapa harus saya memukul mu, Ya Khali". Rupa-rupanya ketika itu, ketua penjara mengintai perbualan mereka, ia menyeret keluar dan memaki hamun pemuda itu. Pada
esok harinya, ketua penjara memberitahu kepada Zainab Al-Ghazali, pemuda itu ditembak mati.

Pegawai penyeksa-penyeksa di penjara terkejut kehairanan bagaimanakah keseksaan yang amat berat itu sanggup ditanggung oleh wanita... yang lebih berat penyeksaan yang ditanggung oleh lelaki... dan tidak sanggup ditanggung oleh sebarangan lelaki. Iman seorang wanita yang kebal dan kental, lebih kuat dari bubur — Muhathah. Mereka amat takjub dan mereka mengatakan, ini adalah suatu perkara yang luar biasa. Salah seorang dari mereka datang berjumpa dengan Zainab Al-Ghazali. Ia bertaubat dan meminta Zainab untuk mengajarnya Islam dan bagaimanakah hendak mendirikan Solat. Ini menunjukkan bahawa mereka bukan sahaja dilatih keganasan fizikalnya, malah dilatih dengan fahaman mereka.

Oleh kerana itu ada di antara mereka berkata kepada Zainab Al- Ghazali: Kamu sering berkata tentang Neraka Jahanam. Sekarang kamu berada dalam neraka Jamal Abdul Nasser. Mintalah keampunan dari Nasser atau Engkau terima syarat-syarat yang ditawarkan olehnya. Ketika
Zainab berkata: Allah…Allah…., salah seorang dari mereka berkata: Seandainya kami nampak Allah yang kamu sebut itu, kami akan tangkap ia dan penjarakan bersama-sama kamu.

Inilah kekufuran yang berlaku. Inilah yang menyebabkan mereka takut dan gentar kepada gerakan Islam.

Kemudian beliau dibicarakan dalam mahkamah pura-pura, beliau dipenjara seumur hidup. la dipenjara bersama-sama dengan Hamidah Qutb, bersama-sama seorang wanita yang sarat mengandung. Pada hari-hari awal di dalam kem tahanan tentera, mereka dihidangkan dengan roti kering yang disapu dengan najis. Mereka menahan kelaparan yang amat sangat. Mereka
ditempatkan di tempat yang busuk lagi kotor. Mereka menjenguk keluar, manalah ada kiranya sisa-sisa makanan, ada pengawal penjara yang baik sedikit mencampakkan kulit-kulit pisang ke dalam sel kurungan, mereka ambil dan makan kulit-kulit pisang itu, mereka tidak sanggup memakan roti yang disapu dengan najis.

Zainab Al-Ghazali dipenjara di sebuah kem tahanan tentera yang terletak di pinggir kota Kaherah. Beliau melihat wanita-wanita yang telah rosak akhlaknya, mereka rosak kerana dadah dan arak, mereka telah kehilangan kehormatan mereka, akibat dari proses pembaratan yang dilakukan oleh rejim sosialis. Zainab Al-Ghazali dan saudara-saudaranya itu diberi layanan yang
buruk, berbeda sama sekali layanan yang diberikan kepada wanita-wanita Yahudi yang ditangkap kerana kegiatannya sebagai "spy" adalah lebih baik daripada layanan yang diterima oleh Zainab Al-Ghazali, Hamidah Qutb dan saudara-saudara mereka yang lain.

Sehingga beberapa lama beliau ditahan, di satu pagi sekitar tahun 1973, beliau dipanggil dan ditunjukkan surat pembebasan. Betapa berat kakinya untuk meninggalkan saudaranya Hamidah Qutb, tapi apakan daya semuanya diserahkan kepada ALlah S.W.T, kerana Allah S.W.T lebih berkuasa dari segala-segalanya. Tidak lama kemudian Hamidah pun dibebaskan.

Menurutnya, satu perkara yang menguatkan beliau sanggup menanggung penyeksaan, kerana beliau sering berjumpa Rasulullah S.A.W dalam mimpinya. Oleh itu beliau yakin bahawa perjuangannya adalah benar dan jalan yang ditempohinya adalah benar. Rasulullah S.A.W bersabda "Syaitan diharamkan menyerupai ku". Oleh itu ia bermimpi berjumpa Rasulullah S.A.W adalah satu perkara yang benar.

Demikianlah kisah Zainab Al-Ghazali, yang kini masih hidup, dan terus menjalankan tugas-tugas yang berat ini bersama-sama Mujahid-Mujahid yang lain untuk mengembalikan umat manusia dan alam ini kepada Islam. Berikutan dengan penangkapan beramai-ramai sahabat kita Ikhwan Muslimin oleh rejim Mendiang Anwar Sadat dan diteruskan oleh rejim Husni Mubarak (Zainab Al Ghazali) turut juga ditangkap, tapi kali ini ia hanya ditahan di rumah sahaja kerana dengan alasan sudah uzur. Semoga Allah S.W.T memelihara mereka.

ALlahu'alam.

Petikan dari kitab Al Mukminah As Solehah suntingan Mustafa Ramadhan.

[Menyoroti kuliah Al Fadhil Ust. Dato' Dr. Siddiq Fadzil di MIFTAH 2010, "Tough Generation" (Generasi Tangguh) dan kisah Asma' Abu Bakar, sahabiah yang tegar kekuatan mujahadahnya]