Monday, August 31, 2009

Rahmat Allah

"Ramadhan kali ni rasa kurang zouq la..."

"Kurang zouq?" Tanya aku.

"Ye la, perasaan 'Rabbaniy' tak terasa. Rasa jauh je. Ibadat pun kurang. Selalu penat je... Study, sume".

" Rasa jauh dari pandangan Rahmat" Sambung Abdullah Zahid lagi.

Subuh tadi, 10 Ramadhan, selepas bersahur. Aku menemaninya di sinki dapur membasuh pinggan. Tidak menyangka topik ini yang akan menjadi pencetus perbualan. Baru semalam aku merasakan begitu; jauh dari Rahmat Allah, dari pandangan Kasih dan Sayang Allah S.W.T.

Abdullah Zahid, adik lelakiku yang baru meningkat 19 tahun pada 28 Jun yang lalu kini pelajar tahun pertama Jurusan Pergigian di Universiti Sains Islam Malaysia (USIM). Jarang sekali dapat berbual hati ke hati sebegitu dengannya. Aku cuba menanggapi apa yang dilaluinya. Cuba memberikan pendapat dan semangat.

"Kalau rasa jauh, kena la buat sesuatu. Tak boleh cakap je..." Aku melontar apa yang berada di benakku.

Benar. Andai sudah terasa rindunya, jika tidak diusahakan untuk disampaikan, apakah akan terbalas rasa?

Abdullah memandang aku dalam. Lama. Kosong. Mungkin ingin dikatakan sesuatu tetapi tidak terdaya. Mungkin dia telah mencuba. Mungkin dia telah berusaha. Aku cuba memahami makna pandangan itu. Aku menepuk belakangnya lembut sambil memberikan senyuman agar dia terubat.

Teringat pada alunan nashid "Air Mata Keinsafan" dendangan The Zikr yang aku putar semalam:
Air mata keinsafan
Yang mengalir di malam sepi
Inilah dia pelembut jiwa
Bagi mendapat kasih Ilahi


Rintihan di pertiga malam

Dari seorang hamba yang dhoif

Kerna mengenang segala dosa
Moga mendapat keampunan dari Ilahi

Setiap kekasih Allah

Menempuhi jalan ini

Untuk mereka memiliki kejayaan

Ayuh bersama kita susuli
Perjalanan kekasih Allah
Agar kita tiada rugi

Dalam meniti hidup ini


Deraian air mata ini

Titisan yang paling berharga

Buat menyimbah api neraka
Moga selamat di titian Sirat
Bahagia menuju syurga abadi
Aku pasti Abdullah merasakan kejauhan seperti yang pernah aku rasai. Kerana terlalu terikat dengan dunia hingga menyebabkan kita leka. Ilah yang sepatutnya diutamakan bukan lagi Allah. Bila sahaja Allah memanggil buku-buku didahulukan, tidur didahulukan, TV didahulukan, internet, blog, facebook, freindster didahulukan, anak-anak didahulukan. Segala yang berbentuk dunia didahulukan sebelum Allah. Mana tidaknya kita merasa jauh dari Kasih SayangNya.

Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari, Aisyah r.ha. pernah ditanya seorang lelaki yang bernama Aswad tentang apa yang dilakukan oleh Rasulullah s.a.w. ketika berada di dalam rumahnya? Maka Aisyah menjawab: “Rasulullah s.a.w. sentiasa membantu ahli keluarganya melakukan kerja rumah. Dan apabila tiba masuk waktu solat, baginda keluar untuk solat.”

Rasulullah S.A.W qudwah hasanah, uswah hasanah, HabibAllah. Baginda pemimpin teladan, contoh terbaik, kekasih kecintaan Allah. Andai Rasulullah dengan tanggungjawabnya yang berlipat-liapat kali ganda, yang ujiannya jauh lebih sukar tetapi masih mampu menjadi KEKASIH ALLAH, tidakkah kita ingin menjadi seperti Baginda? Hidup penuh rahmah dan barakah. Bukan sahaja di dunia, waima di akhirat juga sudah diberi kepastian untuk bersama Allah, Tuhan yang Maha Agung, Maha Kuasa.

بسم الله الرّ حمن الرّحِيم
رَبَّنَا لاَتُؤَاخِذْنَآ إِنْ نَّسِينَآ أَوْأَخْطَأْنَا
رَبَّنَا وَلاَ تَحْمِلْ عَلَيْنَا اِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَي الَّذِيْنَ مِن قَبْلِنَا
رَبَّنَا وَلاَ تُحَمِّلْنَا مَالاَ طَاقَةَ لَنَا بِهِ
وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْلَنَا وَارْحَمْنَا اَنْتَ مَوْلاَنَا فَنْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ
"Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang yang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. Beri ma`aflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir"
(Al Baqarah: 286)

Semoga kita sentiasa menginsafi kekhilafan diri. Penuhi kelompongan yang ada. Dengan kedatangan Ramadhan marilah kita sama-sama taqarrub ilallah--mendekatkan diri kepada ALLAH. Cuba sedaya upaya mengelakkan diri daripada terjerumus ke dalam kelekaan, lagha dan maksiat (hati, lisan dan perbuatan). Semoga kita sentiasa memperoleh hidayah dan taufiqNya dalam kehidupan sementara yang fana'.

Maka sesiapa yang Allah kehendaki untuk memberi hidayah petunjuk kepadanya nescaya Dia melapangkan dadanya (membuka hatinya) untuk menerima Islam; dan sesiapa yang Allah kehendaki untuk menyesatkannya, nescaya Dia menjadikan dadanya sesak sempit sesempit-sempitnya, seolah-olah ia sedang mendaki naik ke langit (dengan susah payahnya). Demikianlah Allah menimpakan azab kepada orang-orang yang tidak beriman
(Al-An’am ; 125)


"Thabbit qalbi 'ala dinnik wa 'ala tho'atik". Untuk sentiasa kekal dalam ketaatan, kita harus sentiasa memperbaharui niat, tingkatkan amalan dan perbuatan baik yang disukaiNya. Tambahan dengan keberadaan di dalam bulan ramadhan, pulangan yang dijanjikan berganda. Marilah kita kejar peluang keemasan ini. Mungkinkah dapat kita berjumpa dengan Ramadhan akan datang. Insafi diri, perbaiki hati. Teguhkan iman, pertingkat amalan (Islah Nafsi):

  • Solat Fardhu awal waktu
  • Tadarrus Al Qur'an
  • Qiyamullail
  • Sadaqah dan amal jariah
  • Amalan-amalan sunat yang lainnya
Semoga kita tidak tergolong dalam golongan yang difirmankan Allah dalam ayat di bawah:

Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk neraka jahanam banyak dari jin dan manusia yang mempunyai hati (tetapi) tidak mahu memahami dengannya (ayat-ayat Allah), dan yang mempunyai mata tetapi tidak mahu melihat dengannya (bukti keesaan Allah) dan yang mempunyai telinga (tetapi) tidak mahu mendengar dengannya (ajaran dan nasihat); mereka itu seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi; mereka itulah orang-orang yang lalai.

(Al-A’raf ; 179)

Jadikanlah kesempatan yang diberi ini umpama peluang terakhir untuk kita memperoleh REDHA ALLAH. Di situ ketenangan, di situ kebaikan, di situ kebahagiaan hakiki.

Kebaikan itu adalah budi pekerti yang baik, dan dosa itu adalah apa-apa yang tergores di dalam hatimu sedang engkau tidak suka orang lain mengetahuinya.
(HR Muslim)

Allahu'a'lam

Saturday, August 29, 2009

A Mujahid's Letter to His Wife

Dedicated to my Princess

You never complained when you knew we would have nothing.
You were content on having what little you needed.

Where others would have left or moaned you never once let out a sigh.
You understood what was written was what we would eat.

I never once complained about what was put in front of me
as I knew it was your hands that brought it to me.

When I had nothing I had you.
We smiled as we saw the destruction around us
knowing that these people were not true.

You never felt sympathy towards the enemy.
You put your trust in your Rubb
and in turn you followed me.
Never did I have to wonder about you
as my secrets, my honour and my Deen
were safe with you.

We both know what hardships you faced just by being with me,
but not a word did you speak.
You were strong and in turn you made me strong.

Like a vanguard for this Ummah you concealed yourself.
Where others would rush to please their desires,
you were the essence of Taqwa.

Life was easy with you it came so naturally.
You were the extension of me and
would never need to finish my words as who knew me better than you?
You knew your place, which was by my side.

It’s the little things that make the person
and you would have easily have kept me going for a lifetime.

The way you would look at me with fire in your eyes
showed me that I was the only one for you.
You stole my heart and hid it away.
I loved your jealousy.
I loved to tease you with the thought of others
just so I could know how dear I was to you.

What chance did shaytan have
when you would ensure that fajr was the easiest of the salahs.
I loved that you would forsake me in an instant to fast a voluntary fast.
I loved that the Haq was dearer to you than my life and those of our jewels

Watching you makes me laugh
as I wonder if my heart will ever want another
as I watch you feed my child,
as you lift her out of the bath,
as you wipe her little nose and the face she pulls.

You will never find a diamond in the hands of the poor
in the same way our diamond deserves to be carried in your hands.
We could have it all my love
but who sells Paradise for an hour of passing pleasure?
Not us.
I chose you Umm ***** as I know our fruits are safe with you.
Never would I have to worry about where the loyalties of my babies are.

They will love what we love they will love Allah Most Glorified Most High,
they will Love the Prophets and the best of Companions,
They will love those who they have never met but will long to meet.
They will love those better then us.
They will live to honour one statement.
La illaha illallah Muhammadur RasoolAllah
Others will fall under the weight of it but not them.
Their hearts will beat it, their words testify to it and their hands carry it.

Dont think I left you.
Dont think that in this world anything is dearer to me
then the minute that I walk home
knowing what waits for me behind closed doors.

I went to find a better place for us. I went to fulfil the best of deals.
I saw it written that if you give your life then eternity will be ours.

I saw it written somewhere that this was all a test
and I have no doubt that one who promises us
and whose word is truth must love me very much
as he gave me you and you were the hardest thing to give up.

They say the mind cannot comprehend what awaits us,
that sadness will be forgotten,
and they say that the eye has yet to see
and the ear has yet to hear the beauties that await us
in our new home.

They say rivers of honey my love
they say rivers of milk they say rivers of wine.
They say pearls and Gold thrones ,
they say musk and cool breezes.

Is it not fitting that I go to see this land afar to take you and our children?
I fear that the gates of opportunity will close behind me my love.
I fear others will hear what I hear and rush there and I will have nothing to offer you.

I know you will send our sons to look for their father.
Tell them that they will find me in every battle,
in every fight where the black flag is flown.

Tell them that the pain will be a pinch and then they will see what I see.
Tell them Green Birds wish to meet them.
Tell the Angels will call them by the best of names
and most of all that Allah The One The Eternal will be pleased with them.

I told you once that only 2 things will have me. You and death.

My life was with you but now I must marry again.
I must marry what was promised to me the moment I was born.
I must marry my fate and in turn I must marry death.

After death will come reckoning and if I stand with the best of creation.
I will with the permission of Allah Lord of the Heavens and the Earth beg for you.

None was worthy to stand next to me in this life
so why is it I should desire another in the next?


video

How I wish...

Friday, August 28, 2009

10 Wasiat As Syahid Imam Hassan Al Banna

1. Apabila mendengar azan maka bangunlah sembahyang serta-merta walaubagaimana keadaan sekalipun.

2. Bacalah al-Quran, tatapilah buku-buku ilmu, pergilah ke majlis-majlis ilmu, dan amalkanlah zikrullah dan janganlah membuang masa dalam perkara yang tiada memberi faedah.

3. Berusahalah untuk bertutur dalam bahasa Arab Fushah kerana bahasa Arab yang betul itu adalah syiar Islam.

4. Janganlah bertengkar dalam apa-apa perkara sekalipun kerana pertengkaran yang kosong tiada memberi apa-apa jua kebaikan.

5. Janganlah banyak ketawa kerana hati yang sentiasa berhubung dengan Allah itu sentiasa tenang lagi tenteram.

6. Janganlah banyak bergurau kerana umat yang sedang berjuang itu tidak mengerti melainkan bersungguh-sungguh dalam setiap perkara.

7. Janganlah bercakap lebih nyaring daripada kadar yang dikehendaki oleh pendengar kerana percakapan yang nyaring itu adalah suatu perbuatan yang sia-sia malah menyakiti hati orang.

8. Jauhilah daripada mengumpat-umpat peribadi orang, mengecam pertubuhan-pertubuhan, dan janganlah bercakap melainkan apa- apa yang memberi kebajikan.

9. Berkenal-kenalanlah dengan setiap Muslim yang ditemui kerana asas gerakan dakwah ialah berkenal-kenalan dan berkasih-sayang.

10. Kewajipan-kewajipan kita lebih banyak daripada masa yang ada pada kita, oleh itu gunakanlah masa dengan sebaik-baiknya dan ringkaskanlah perlaksanaannya.

Budaya Forward

Saturday, August 22, 2009

Nasihat dan Teguran: Hikmah dan Ukhuwwah

Bismillahirrahmanirrahim...

Ingin mengajak kita bersama muhasabah diri. Petang ini, petang Ramadhan yang pertama. Aku bersama akhawati berkumpul di dapur sambil membantu Mak menyiapkan juadah berbuka. Sedang memotong ayam aku ditegur oleh Ruqayya, adik perempuanku berusia 13 tahun.

"Bukan macam tu la Kak Naheed, salah, salah."

Aku mendongak memandangnya yang setia berdiri di sisi, "kamu pernah potong ayam?"

Dia tersenyum, menggeleng, "tak pernah".

Kak Cik mengomel kecil, "Qayya, kamu ni kalau nak tegur pun jangan la ikut suka aje. Fikirlah perasaan orang lain. Lagi satu, kamu tu muda lagi."

Qayya menunduk sambil membalas, "Qayya tegur je".

Ruqayya, atau lebih manja dipanggil Qayya seorang gadis genit yang lebih matang dari umurnya. Tutur katanya kadang mampu membuat aku mengimbas diri, amalannya sehari-hari yang sering membuatkan aku kagum dan insaf. Hatinya penuh dengan keikhlasan. Dirinya sentiasa inginkan yang terbaik buat ahli keluarganya. Solatnya sentiasa semampu boleh dilakukan di awal waktu. Hatta pada satu ketika, sedang dia membersih meja selepas makan, tika mendengar azan zohor berkumandang, terus dia berhenti. Katanya, "Qayya nak solat, ni boleh sambung nanti."

MasyaAllah, SubhanAllah. Ruqayya. Aku bangga punya seorang adik perempuan seperti dia. Malah dialah juga yang sering mengingatkan adik-adik dan kakak-kakaknya ketika mereka leka dan terlupa. Kerana itu dia mudah menutur teguran yang dirasakan ikhlas.

"Qayya, betul kata Kak Cik. Qayya memang bagus. Kakak suka. Qayya nak tegur untuk kebaikan kan?" Soalku.

Qayya mengangguk. Kelihatan matanya bergenang.

"Kakak tahu niat Qayya nak tegur tu baik. Tapi kan Qayya, bila kita tegur, kita harap orang ikut kan? Kita harap dia terima kan teguran kita?" "Bukan melenting marah lepas tu tak buat, ye tak?"

Aku cuba membawa dia mengenal makna hikmah. Ruqayyah mengangguk lagi. Kali ini air mata sudah membasahi pipi. Aku terkesan. Tak terniat untuk menyentuh hatinya hingga mengalirkan air mata.

"Takpe Qayya... Apa yang Qayya nak buat tu betul. Cuma cara pun kena betul.."

Aku cuba memujuk. Qayya mengalihkan mukanya. Mungkin hendak menyorokkan mukanya yang basah dengan air mata.

"Hmmm. Menangis dah dia. Dah, dah." Kak Cik pun ikut memujuk.

Antara teguran dan perasaan, antara tanggungjawab dan ukhuwwah, antara umur dan kewajipan. Ruqayya telah memilih untuk memberi teguran, melaksanakan tanggungjawab, memikul kewajipan. Tapi sering disalah erti. Bukan Qayya sahaja yang menghadapi situasi ini. Aku percaya ramai lagi insan-insan di luar sana yang bergelar da'ie terpaksa bergulat dengan dua keutamaan, yang mana lebih utama.

Apa yang telah Qayya lakukan bertepatan dengan dua ayat terakhir surah Al 'Asr:
"Dan berpesan-pesanlah dengan kebenaran. Dan berpesan-pesanlah dengan kesabaran"

Benar, dalam memberi teguran dan nasihat perlu ada hikmah agar ukhuwwah yang terbina tidak musnah. Firman Allah dalam surah An-Nahl ayat 125 bermaksud;
“Serulah (manusia) kepada jalan Tuhanmu dengan hikmah dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang lebih baik.”
Memberi teguran juga perlukan ketegasan bilamana teguran yang lembut tidak lagi memberi kesan malah dipersendakan, lebih-lebih lagi sesuatu yang berkaitan dengan 'ibadah dan 'aqidah. Sememmangnya keperluan untuk bersikap tegas dalam teguran itu sangat tinggi.

‘‘Siapa sahaja di antara kalian yang melihat kemungkaran, maka tegurlah dengan tangannya (kekuasaannya). Jika tidak mampu, maka tegurlah dengan lisannya. Jika tidak mampu juga, maka tegurlah dengan hati. Namun, ini adalah keimanan paling lemah.”
Tapi, dalam memberi teguran atau nasihat, kita seharusnya berfikir dan merenung; "Apakah yang bakal aku lakukan mampu mebawa kabaikan?" Andai mendatangkan kebaikan, bolehlah niat diteruskan. Rasulullah s.a.w bersabda,

"Percakapan orang yang berakal muncul dari balik hati nuraninya. Maka ketika hendak berbicara, terlebih dahulu ia kembali pada nuraninya. Apabila ada manfaat baginya, dia harus bercakap dan apabila ia boleh mendatangkan keburukan, maka dia hendaklah tidak melafazkannya. Sesungguhnya hati orang yang bodoh berada di mulut, ia berbicara sesuai apa sahaja yang dia mahukan".
Semoga kita tidak tergolong dalam golongan bodoh seperti disedbutkan dalam hadith ini. Semoga teguran yang diberikan dan diterima mambawa kesan positif dalam diri, tidak menjadikan kita semakin jauh daripada saudara yang memberi teguran.

Pemberi nasihat juga perlu mengetahui bahawa dalam menghulurkan nasihat dan teguran, punya tingkatan-tingkatan yang berbeza berdasarkan tahap ilmu dan pengetahuan yang berbeza. Peringkat umur bukan lagi persoalan bilamana telah difahami cara-cara dan kesan-kesan memberi teguran dan nasihat.

Tidaklah sempurna keimanan seseorang di antara kalian hingga ia mencintai kebaikan bagi saudaranya sebagaimana ia mencintai kebaikan itu bagi dirinya sendiri.” [HR. Bukhari dan Muslim]
Hadith di atas mengakhiri perkongsian kali ini. Marilah kita sama muhasabah diri kita yang penuh kelemahan. Dengan kemuliaan Ramadhan, marilah kita sama-sama mencari Hidayah dan MaghfirahNya semoga kita sentiasa dalam Rahmat dan MardhiahNya.

Allahu ta'ala 'a'lam.

Sisipan terakhir... 'Kasih Sayang'

Marilah kita jalinkan
Kasih sayang sesama kita
Ia telah lama hilang
Tambah gersang di hati ini

Kita siram kembali
Dengan air iman yang suci
Dengan menabur budi
Kepada semua manusia

Bila hati gembur dan subur semula
Benih mahmudah akan tumbuh kembali
Dia kan berdaun subur dan berbuah
Memberi manfaat semula
Kepada penghuni taman yang resah

Jangan kita biarkan hati ini
Gersang dari kasih sayang
Manusia akan terumbang ambing
Hidup di dunia ini
Pangkat dan kekayaan tiada erti
Bila kasih sayang tak dimiliki

Berkasih sayang perintah Allah
Di antara sifat Allah
Kasih kepada hambaNya
Allah sangat sayang
Kepada hamba yang berkasih sayang
Jalinkanlah kasih sayang untuk keredhaanNya

Hati sudah lama menderita
Kekosongan kasih sayang
Tanamkan semula jangan biarkan
Jangan biarkan berlama-lama
Sudah lama manusia hidup
Dalam derita lagi sengsara
Ayuh kita suburkan semula
Kasihkan sesama sama manusia

Inter-civilizational Youth Engagement Program 2009 (IYEP3)

THEME: "Ethics and the Global Economic Crisis: Pointers for the Future"

Humankind is facing one of the gravest economic crises in the last one hundred years. What are the main causes of this crisis? How is it related to moral values and ethical principles? What are the strengths and weaknesses of existing economic systems when it comes to resolving the current global economic crisis? How can young people in particular help to find solutions which will ensure a sustainable, equitable economy that will serve the interests of the vast majority of humankind in the world of tomorrow?

iyepl3ogo

It is because the crisis has a profound bearing upon the youth that we have made it the theme of our IYEP this time. We want young people themselves to provide new, creative ideas on how we can overcome the crisis and what sort of economy and society they would like to see in the future.

The 5 day workshop

The event is to be organised as a Global Café workshop. Each workshop will focus on one of the areas outlined below with the final day’s event being a culmination of the outcomes of all 4 days.

The Causes of the Global Economic Crisis.

What are the primary causes of the crisis? Was the sub-prime mortgage crisis a symptom or the cause of the crisis? How did financial deregulation contribute to the crisis? What is the connection between the de-linking of the gold standard and the dollar and the present crisis? To what extent is the present crisis a repudiation of market based economics? Or, is it a defeat for neo-liberal capitalism? Has the global economic crisis exposed the inherent flaws in capitalism itself?

Ethics and the Crisis.

The global economic crisis has been described widely as a crisis that reveals the potency of greed and selfishness in present-day economic practices and institutions. Is this true? How did greed --- a common human failing --- become institutionalised and legitimised in both the national and the global economy? What is the impact, and what are the consequences, of greed as a social vice for the vast majority of the human family? How has the economy reinforced self-centredness or selfishness as a trait? What are the spiritual and moral values that have been eroded by dominant, conventional economic norms?

Reflections on Prevailing Economic Philosophies and Systems

Having examined the weaknesses in the capitalist system, let us now ask: what are the strengths in that system and in its underlying philosophy? How has capitalism evolved over the centuries? What are the dominant forms of capitalism prevalent today and what are their strengths and weaknesses? Are they relevant at all in the search for solutions to the present crisis? What positive role can socialism play in the current global economic crisis? What are the strengths and weaknesses of the different forms of socialism that have evolved since the second half of the nineteenth century? What led to the decline of socialism and socialist systems in the last 30 years? What were the positive and negative characteristics of societies and economies inspired by religious ideals in past centuries? What has been the track record of contemporary efforts to establish societies and economies on the basis of religious principles and practices? Would religion be able to help humankind overcome the present global economic crisis?

Pointers for the Future.

What are the important steps that should be taken today to ensure that a global economic crisis of the magnitude we are facing today will not recur in the future? What are some of the new global structures and some of the new global and national policies that should be put in place in order to ensure sustainable, viable national and global economies in the future? How would the positive elements from capitalism, socialism and religion contribute towards this new economic order? What would be the role of a universal spiritual-moral vision of social justice and human dignity in sustaining this new order? How can the youth of the world help to shape a new global economy guided by this universal spiritual-moral vision?


The Agenda

Day 1:

  • Speaker 1: Introduction to the Global Economic Crisis
  • Speaker 2: Introduction to Causes of the Global Economic Crisis
  • Discussion

Day 2:

  • Speaker 3: Introduction to Ethics and the Crisis.
  • Discussion

Day 3:

  • Speaker 4: Introduction to Economic Philosophies and Systems
  • Discussion
  • Evening Public Debate (Tentative)

Day 4:

  • Speaker 5 : Introduction to Alternatives for the Future
  • Discussion
  • Day 5 : Presentation of various groups’ discussions
  • End.

It would be ideal to have participants from different continents and economic systems.
During the discussions by the participants, the resource person (speaker) in the relevant subject area should be present for the group to ask questions and get information they may require for their deliberations.

Outcome

The workshop hopes for a number of outcomes which will encourage and inspire the youth of today to participate actively in shaping the economic future of their respective societies and indeed, the destiny of the human family as a whole.

  1. News and analyses of the workshop on websites, blogs and other such channels of communication.
  2. Establishment of networks amongst like-minded youth groups in different parts of the world.
  3. Public campaigning on specific concerns related to the global economy.


Application Instructions

Who can apply
• Young scholars, NGO workers, Peace and Human Rights activists, youth leaders,
researchers, who are active in civilizational dialogue, peace studies or interfaith programs.
Age 21-25.
• Preference will be shown to applicants who can demonstrate how this Program will directly
benefit them, their organization or academic institution in developing dialogue programs at
local, regional and/or international level.
• Proficiency in English is required. If you are accepted you will be required to participate fully
in the, discussions and role plays in English.
• Please do not apply if you do not have strong English skills.

How to apply
• By 31 August 2009, send completed application form, resume/CV, essay on your role in
the economic crisis, with a letter of recommendation and passport photo to:

IYEP3 Secretariat
International Movement for a Just World (JUST)
3 Jalan 11/9, Seksyen 11, 46200 Petaling Jaya
Selangor D.E., MALAYSIA
Tel: 6 03 7960 3207
Fax: 6 03 7960 3245
E-mail: justadmin@just-international.org

• This form may be submitted by post, or e-mail
• Applications will be acknowledged on receipt. Applicants will be notified of the outcome of
selection soon after the closing date.
• Participants are responsible for arranging and funding their round-trip travel from home
country to Malaysia. No request for financial support can be considered. Participants are
expected to seek financial support from their own organization and /or other foundations.

Registration Fee
There is no Registration Fee, the organisers will cover food, accommodation, transportation within Malaysia and all program materials.

APPLICATION CLOSING DATE: 31 August 2009

Friday, August 21, 2009

Kisah Aku, Dia dan Mereka [Ramadhan Special]

Bismi ALLAH Ar-RAHMAN Ar-RAHIM...

Semoga RABBUL 'IZZAH sentiasa dibesarkan di setiap saat dan ketika, di setiap tempat dan suasana. ALHAMDULILLAH, dikurnia lagi kesempatan untuk bertemu dengan Bulan ALLAH, Bulan RAMADHAN.

Ketika menjelma Sya'ban, rindu di hati menunggu ketibaan Ramadhan semakin meluap-luap. Ingin benar masa berlalu pantas. Sentiasa diri mencuba melazimi saum dan tahajjud tika sahaja punya kesempatan dan kekuatan.

Sungguh, tatkala diri merasakan dekat denganNya, tika diri sentiasa rasa diKasihi dan di dalam pemantauanNya banyak ujian yang datang menjengah. Satu demi satu dihadapkan. Kesemuanya menguji sabar, yaqin dan taqwa. Terasa diri amat lemah, amat kecil, penuh kehambaan. Bait-bait lagu dendangan UNIC sentiasa terngiang:
"Bukan mudah bernafas dalam jiwa hamba"
Kini menjelma Ramadhan. Terasa rindu terubat. Pengharapan yang semakin menggunung aku hidangkan buat Al Samad yang sentiasa dirindui. Kerinduan yang bermacam-macam pula terbit...
Rindukan ketenangan
Rindukan keselamatan
Rindukan wajah-wajah al Bait yang jauh di mata tetapi dekat di hati
Rindukan pandangan Rahmat
Rindukan SYAHID FI SABILILLAH
Rindukan ALLAH SUBHANAHU WA TA'ALA

Sungguh! Hati ini benar-benar rindukan DIA. Tiap kali ujian menjengah terasa Dia dekat. Amat dekat! Mungkin yang pernah merasa memahami perasaan indah ini. Teringat kata-kata Ayah semasa menghantar ku pulang ke UIAM seminggu yang lalu. Kata Ayah,
"the most important is SABAR and TAQWA. Once you have attained them, then everything in this life will be in His Redha."

Oh ALLAH, terasa kecintaan ini semakin menebal. Mungkin aku bukanlah yang selayaknya menyatakan cinta. Diri ini belum tinggi sabarnya, belum tebal taqwanya. Tapi rasa ini ikhlas.

SABAR. Bukan sesuatu yang mudah. Menuturkan sabar mudah, mengejakan sabar mudah, tapi melakukannya memerlukan YAQIN. Percaya. Trust. Faith. IMAN.


Pagi ini cukup untuk menilai dimanakah tingkatan kesabaran diri. Ketika dalam perjalanan pulang, seperti biasa aku menunggu Rapid T231 di perhentian bas berdekatan Mahallah Hafsa. Sedikit berbeza kali ini, perjalanan pulangku ditemani dua sahabiah--Nas dan Kak Sham.

"Dekat setengah jam dah ni, mana T231 ni tak nampak-nampak batang hidungnya" monologku sendiri. Nas juga sudah kelihatan sedikit gelisah.

"Tak makan lagi ni, aduh..."
Keluh Nas berbaur kecewa.

"Lepas ni kot. Lepas metro biasa sampai la" kata Nas memujuk hati.

"Kalau tak sampai?" tanyaku sinis. Kak Sham yang duduk di bangku bersebelahan kelihatan tenang dengan 'mask' menutup separa muka.

Sesampainya kami di Hentian LRT Putra, terlihat kelibat dua orang polis. Salah seorang kelihatan berulang alik menyampaikan sesuatu pesanan kepada bakal penumpang. Seperti biasa penumpang-penumpang beratur panjang di hadapan kaunter tiket. Seorang polis mendekati kami,

"Hari ni LRT hanya akan bawa sampai ke Terminal Wangsa Maju dan akan patah balik. Sesiapa yang nak ke KL Sentral, bas akan disediakan ke Keramat"

Diulang-ulangnya ayat yang sama seperti guru mengajarkan ayat kepada murid sekolah.

"Eh, sampai Wangsa Maju je? Pastu cmana kita ni Nas?", "Aduh, maknanya kita beli tiket sampai ke Wangsa Maju je la ye? Pastu naik bas? Kat Keramat nanti kita naik train balik?" bertubi-tubi soalan aku ajukan pada Nas yang jelas diwajahnya serabut memikirkan keadaan kami ketika itu.

Aku faham benar dengan sikap Nasriah Mohamed Ropi. Tahap sabarnya mudah teruji. Tambahan kali ini merupakan kali pertama dia perlu menaiki kenderaan awam pulang ke Sungai Buloh setelah sekian lama dia berkereta pulang ke rumah. Keretanya dipinjam Abang Ijat.

"Haish. Dah la lapar ni, tak sarapan lagi..." Keluh Nas sendiri.

Tiba giliran Kak Sham mengaju soalan, "Macamana ni Naheed? Akak tak tahu ni..."

"Takpe kak, kita ikut je Nas"

"Nasib baik ada Naheed, takde la akak sorang-sorang"

Aku tersenyum, "nasib baik ada Nas. Hehe"

Tren Rapid 201 tiba di platform Putra. Sesak. Penuh. Tin Sardin. Itulah gambaran kami berada di dalam tren tersebut. Seketika berada di dalamnya, aku mula resah, "bila tren ni nak gerak ni? nak tunggu apa lagi?" "nak tunggu raya agaknya", Nas memintas, cuba bergurau.

Kasihanaku melihat wanita Cina yang sekali-sekala melihat jam di tangannya. Sudah hampir 11 pagi. Aku dengan ramahnya bertanya,

"are you off to work?"

"yes, I'm going to work" jawabnya ringkas.

"akak keje kat mana?"soalku lagi.

"di Wangsa Maju saja" jawabnya bernada Melayu-Cina. Aku menganngguk tanda memahami.

Dalam hati, "kesiannya, bila la tren ni nak gerak." Hampir 10 minit kami terperangkap dalam tren sebelum ianya bergerak menuju Wangsa Maju.

Setibanya kami di terminal Wangsa Maju, kelihatan berbondong-bondong penumpang yang berpusu-pusu mengejar bas shuttle yang dijanjikan untuk ke Keramat.

Kali ini bas lebih padat daripada sewaktu kami menaiki tren. "Ini baru betul tin sardin" kata hati kecilku.

Aku menjeling sambil tersenyum sinis pada kedua-dua 'teman permusafiran'ku, Kak Sham dan Nas. Kedua-dua juga tersenyum sinis membalas.

Kami mengambil keputusan untuk menunggu bas yang seterusnya. Biarlah sedikit lewat asalkan kami selamat sampai ke destinasi. Penumpang yang berhimpit-himpit jelas kelihatan rimas. Ada yang berdiri di sipi pintu masuk. Tika pintu bas ditutup, lelaki tersebut tersepit. Agak kuat bunyi paksaan pintu bas tertutup.

"Bahayanya Ya Allah..." ucapku dalam hati. "Semoga mereka selamat" doaku.

Seorang pegawai Rapid lengkap berjaket biru sambil memgang 'walkie talkie' yang bising dengan suara manusia berbalas informasi terkini datang mendekati kami.

"Ada disediakan dua bas. Bas yang pertama tayarnya pancit. Sekarang kita hanya ada satu bas sahaja. Harap dapat bersabar ye." katanya dengan senyuman ikhlas penuh harap.

"Setengah jam lagi la ye" kata Nas semakin gelisah. Begitu juga aku, tapi aku kurang menzahirkan. Dalam hati santiasa basah kalimah "MasyaAllah, inilah ketentuanNya, inilah kemahuanNya".

Allahuakbar, Allahurrahman, Allahurrahim. Denga kasih dan kuasanya, tidak sampai beberapa minit, satu bas lagi dijadikan bas shuttle. Kami diminta menaiki bas yang berada di sisi jalan.

ALHAMDULILLAH. Kalimah keramat yang keluar dari mulut kami bertiga. Leganya, bertuahnya. Dalam bas ini, kami bertiga semuanya mendapat tempat duduk. Lebih selesa, lebih selamat. Alhamdulillah. Semuanya milik Mu Ya ALLAH!


Kami akhirnya tiba di KL Sentra dengan selamat. Banyak lagi situasi yang menguji kesabaran sepanjang perjalanan. Cukuplah sekadar ini untuk menggambarkan sedikit sebanyak keperitan yang amat kecil jika hendak dibandingkan dengan apa yang dilalui oleh para syuhada'.

Rasulullah bersabda; “ …dan sesiapa yang bersabar,maka Allah akan menjadikan dirinya penyabar, dan tiada pemberian yang (Allah) berikan kepada seseorang yang lebih baik dan lebih luas(manfaatnya) daripada kesabaran.”
Riwayat Bukhari dan Muslim


Sabda Rasulullah s.a.w.

واعلم أن النصر مع الصبر

Maksudnya; Dan ketahuilah sesungguhnya kemenangan dan kejayaan itu bersama orang yang sabar.


Dalam sebuah hadis Qudsi, Allah s.w.t berkata;

إذا ابتليت عبدي بحبيبتيه ثم صبر عوضته منهما الجنة

Maksudnya; Apabila Aku menguji hambaku dengan kehilangan dua orang yang disayangi lalu ia bersabar nescaya aku gantikan keduanya dengan syurga.


Sifat sabar perlu ketika menghadapi tiga perkara berikut:

1. Bersabar dalam mengerjakan segala perintah Allah.

2. Bersabar dalam meninggalkan segala larangan Allah

3. Bersabar dalam menghadapi ujian kesusahan dan kepayahan.



Mari kita bersama renung ayat Allah ini yang amat sinonim dengan akhlaq kita:

إِنَّ الْإِنْسَانَ خُلِقَ هَلُوعًا (19) إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعًا (20) وَإِذَا مَسَّهُ الْخَيْرُ مَنُوعًا (21)

Maksudnya; Sesungguhnya manusia diciptakan bersifat keluh kesah lagi kikir. Apabila ia ditimpa kesusahan ia berkeluh kesah, Dan apabila ia mendapat kebaikan ia amat kikir.

Firman Allah swt;

وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ

Maksudnya; Dan kami berikan ujian kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar.(al-Baqarah:155).


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ

Maksudnya; Hai orang-orang yang beriman, Bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersiap siaga (di perbatasan negerimu) dan bertakwalah kepada Allah, supaya kamu beruntung.: Dan Allah sayang kepada orang-orang yang sabar.( Ali Imran :200)


إِنَّمَا يُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَيْرِ حِسَابٍ

Maksudnya; Sesungguhnya Hanya orang-orang yang Bersabarlah yang dicukupkan pahala mereka tanpa batas.(al-Zumar:10)


Semoga Ramadhan kali ini mendidik jiwa-jiwa yang lemah ini untuk lebih yakin dengan ALLAH, tingkatkan SABAR, capai keTAQWAan yang teguh tak terkesan dek badai nafsu, jin dan syaitan.

Marilah kita sama kenal-kenali diri dan Diri. Semoga Allah bersama-sama kita sentiasa.

Aku sering pesankan ini: selalulah tanya hati, "APA YANG AKU TUJU"
Jawabku, "Yang ku tuju ALLAH, MARDHIAHNYA, MAGHFIRAHNYA!"

Semoga pengharapanku ini sampai lepas kepadaNYA.

ALLAHU TA'ALA 'A'LAM...

Salam setenang hembusan Ramadhan. Jom sama-sama cari diri dan DIRI. ALLAHUAKBAR!

Tuesday, August 18, 2009

Sebuah Pengharapan...

Bismillahirrahmanirrahim...

SubhALLAH, AlhamdulILLAH, LailahaillALLAH, ALLAHuakbar...

Zikir tasbih, tahmid, tahlil dan takbir yang tak putus-putus masih belum dapat menggambarkan rasa syukur yang setiap saat semakin menggunung bila cuba menghitung rahmat yang dikurniakan oleh-Nya kepada si kerdil yang sentiasa alpa dan leka...

Nikmat terbesar; nikmat IMAN dan ISLAM yang dikurniakan secara percuma tanpa mengharapkan selain ta'at dan patuh, sedang diri ini sentiasa dalam kealpaan dan cinta dunia, sentiasa mengejar yang fana--mengejar nama, mengejar pangkat, mengejar keredhaan dan kecintaan manusia semata. Sedang keredhaan Allah diletakkan ditingkat yang entah ke berapa... ASTAGHFIRULLAH AL-'ADHIM!


Duhai diri yang lupa diri!
Malulah pada Penciptamu, Al-Khaliq,
Menciptakan dirimu dengan segala kebaikan,
kelebihan dan memberimu segala kenikmatan.
Apakah telah kau cuba sedayanya
meluangkan waima sedikit masa lapangmu,
kudratmu,
pendengaran dan penglihatanmu,
hartamu,
hatta nyawamu sekalipun
untuk kau gadaikan demi mencari setitis redha Al Khaliq???

Duhai diri yang bodoh lagi sombong!
Malulah pada Tuhanmu, Al 'Alim,
Yang mengetahui setiap gerak hatimu,
setiap tutur bicaramu,
setiap lisan tulisanmu,
setiap gerak langkahmu,
hatta setiap kelipan matamu jua dalam pengetahuanNya!
Malulah jika engkau masih leka dengan nafsumu,
mengikut kehendak hatimu semahunya.
Mengabaikan amaran Tuhanmu,
pada gerunnya 'AZAB NERAKA!

Malulah diri yang hina...
Malulah pada Al 'Adhim yang mengurniakan ilmu seluasnya,
untuk kau gunakan mengemudi jiwa dan dunia.
Kau abaikan pemberianNya
Hatta yang bisu (KEMATIAN)
Jua yang berbicara (AL QUR'AN)

Wahai jiwa-jiwa yang kosong, milik diri-diri yang sombong,
Ar Rahman memanggilmu,
Ar Rahim menantimu,
Isilah kekosongan tika mana nafas masih di kerongkong,
Tika mana nadi masih berdenyut, jantung masih berdegup,
Tika mana kudrat masih di jasad.
Semoga kau menjadi jiwa-jiwa yang tenang, terisi...




~Sebuah Pengharapan~
يَـٰٓأَيَّتُہَا ٱلنَّفسُ ٱلمُطمَنَّةُ (٢٧) ٱرجِعِىٓ إِلَىٰ رَبِّكِ رَاضِيَةً مَّرضِيَّةً(٢٨) فَٱدخُلِى فِى عِبَـٰدِى (٢٩) وَٱدخُلِى جَنَّتِى (٣٠)
PENGHARGAAN ALLAH SWT TERHADAP MANUSIA YANG SEMPURNA IMANNYA

Hai jiwa yang tenang.
Kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang puas lagi diridai-Nya.
Maka masuklah ke dalam jemaah hamba-hamba-Ku,
dan masuklah ke dalam syurga-Ku.
Sadaqa-ALLAH-al Adhim
(Suratul Fajr: 27-30)
Allahu'alam

Monday, August 17, 2009

Tanda Cinta...


Hadiah tanda CINTA kataku...
Kak Ieda, sungguh Naheed bertuah mengenali akak!
Serasa begitu dekat~ di hati...:)
Moga rindu dan cinta ini tulus lillahita'ala...
Doakan kesejahteraan akak berpanjangan, ameen.

Naheed sayang Kak Ieda!

Saturday, August 15, 2009

Perkongsian yang menyentuh nubari terdalam...

Perbualan bersama Syahira Jamel, sahabiah yang sentiasa bberada di sisi saat gembira, saat kecewa, yang menghiburkan dan mengingatkan. Bertuah dpat berkongsi rasa dengan Syira petang ni. Bukan selalu seorang seperti Syira yang punya banyak tanggungjawab dapat luangkan masa utk online dan bersembang-sembang... Alhamdulillah, sembang2 kami petang ni banyak membawa diri muhasabah, refresh semangat, bersihkan matlamat...

syira jamel: huuu...
syira jamel: thanks dear...
syira jamel: masih sedih ni..
syira jamel: tringtkan ustaz asri
Naheed Azhari:
Naheed Azhari: hmm
Naheed Azhari: pemergiannya akan melahirkan lebih ramai 'ust asri'
Naheed Azhari: Allah amik satu, dia lahirkan lbh ramai pencinta Islam
Naheed Azhari: yang sentiasa insaf diri
Naheed Azhari: kalau la ust asri masih ada... xramai yang akan insaf spt skrg
Naheed Azhari: jgn terlalu sedih
Naheed Azhari: bersyukurlah atas apa yng blaku
Naheed Azhari: semuanya ada rahsia, hikmah
syira jamel: benar..
syira jamel: dan Allah jua yg memiliki sgala rahsia d langit n bumi
Naheed Azhari:
syira jamel: Arwahh ustaz akan sentiasa dikenang sbgai pejuang tulen!
syira jamel: pejuang unggul malaysia saat ini
syira jamel: yg telahpun mncpai mtlamat hidupnya./
syira jamel: SYAHID FI Sabililllah
Naheed Azhari: bergetar hati baca ayat 'syahid fi sabilillah'
Naheed Azhari: nak jg
syira jamel: syg...
Naheed Azhari: ehm?
syira jamel: sabilillah ni byk cabangnya
Naheed Azhari: ehm
syira jamel: pertamanya, kite kene faham apa itu JIHAD
syira jamel: siapa itu MUJAHID & MUJAHIDAH
syira jamel: dan insyaAllah bila kita jelas akan term2 itu, kita akan tahu apa itu SYAHID
syira jamel: SYAHID itu menyaksikan..
syira jamel: seperti lafaz syahadah kita.."Asyahadu.."
syira jamel: Aku naik saksi..
syira jamel: jadi para syuhada itu adalah mereka yg menyaksikan..
syira jamel: pndapat ulama byk..
syira jamel: ada yg berpendapat menyaksikan indahnya sakaratulmaut saat itu..
syira jamel: saat malaikat hadir dgn wajah yg berseri2..
syira jamel: dikatakan para syuhada ini, mereka inginkan rasa 'nikmat' sakarat itu beratus kali..kerana keindahan melihat wajah izrael..
syira jamel:
syira jamel: bagaimana kita mahu menjadi mujahidah/
syira jamel: ?
syira jamel: dgn berpaksikan niat, "lillahita'ala"
syira jamel: ke kuliah: lillahita'ala
syira jamel: ke kafe: lillahita'ala (supaya makan nnt dpt sihatkan tubuh bdn, dptla kita beribadat dgn lebih tekun)
syira jamel: ke shopping mall: lillahita'ala..(beli dgn sederhana..dan mmbuktikan Islam cintakan keindahan)
syira jamel: jika smua lillahita'ala..jika ditakdirkan Allah kita menemui ajal..insyaAllah syahid..
syira jamel: ameen..

Jom sahabat2, kita bersihkan semula niat, tujuan hidup kita sehari2... Moga nanti suatu masa title "SYAHID FI SABILILLAH" dapat kita rangkul... Ameen

Allahu'alam


Aku terima awards! ^_^

Alhamdulillah! This is the 1st time ever I received blogger awards! A couple! This first one comes from my dearest Kak Dyl... Thanks Akak! Sayang Kak Dyl! Ni saya pn ada award utk akak...:)


And this is the second one. Thanks to Zaimah for this special "Awesome-blog-buddy" Award. I'm flattered! Notwithstanding, it comes with a tag. In a way, I've been tagged!

So the tag goes...
  • 5 fakta menarik tentang pemberi award:
5 facts about this dear friend of mine; Zaimah:
  1. Kenal dia waktu masuk SMS Faris, sekelas F4 Kappa...
  2. Masa tu, seingat, dia rapat dgn Solah Makkiah (lama dah tak jumpa korg, bila nk bt reunion batch?)
  3. Dia anak jati Kelantan yang sangat baik! (betul ni!)
  4. Seorg yang peramah...:)
  5. Sekarang belajar di USM, bidang kejuruteraan ye?
  • next, setiap blogger harus menyatakan 10 fakta/hobi sendiri:
10 facts/hobbies... here goes:
  1. Seorang pelajar UIAM; Bachelor Degree of English Language and Literature, specializing in Linguistics, minorin in Islamic Revealed Knowledge.
  2. Menetap di Shah Alam Selangor
  3. Bergiat aktif dengan PKPIM: Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia
  4. Single but not available. (NOT available ye..:))
  5. Sangat sensitif!
  6. Suka membaca, menghayati dan menulis sajak.
  7. Suka sesuatu yang dinamik.
  8. Tak suka tidur lama2
  9. Amat sayangkan keluarga n rakan2..(org kata 'caring'! heh:))
  10. LOVE to travel!--tu yang kalau blh nk jd ambassador..:)
  • pilih 10 penerima award seterusnya, dan describe ttg mereka :
  1. Lina Mursyidah Hamzah--sahabiahku yang memahami dan comel!
  2. Nur Syahirah Jamel--sahabiahku yang bijak mengarang dan penyayang.
  3. Syahrir Azfar Salleh--seorg yg sgt positif! dan tabah! Senior PPIWP
  4. Suhairi Ismail--'Cek Sue' yang cepat stress.. hehe[jgn marah su, cpat tua!]
  5. Azizan Ajiji--'Jijan' yang unik! Sahabat2~!
  6. Raja Nurul Balqis--Kakak yang bulat!
  7. Syed Putra Iqmal--Adik yang bulat!
  8. Nur Dalila Melatu Samsi--Kak Dyl saya!! Amirah yang sentiasa tabah dan ceria!:D [bangga2!]
  9. Ahmad Fahmi Samsuddin--SRC IIUM yang hebat (dan bulat jg kot..)! :)
  10. Nurshuhaida Hussain--Kak Ida, seorg pembuli yang penyayang! :)

Aku juga terima lagu...

'Merindu Kepastian'

Andai kau menjadi pelangi
Biar ku jadi awannya
Agar kita selalu bersama

Andai kau menjadi sang duyung
Biar ku jadi karangnya
Agar kita sentiasa bersua

Andai kau menjadi merpati
Biar ku menjadi sang bayu
Agar kita sering bertemu

Andai kau menjadi puisi
Biar ku jadi melodi
Bersama kita menyanyi

Andai ku menjadi rembulan
Sudikah kau menjadi kejora
Hingga pagi nanti

Andai esok aku menjadi tanah
Sudikah engkau menjadi bunga
Menghiasi dadaku

Aku terima doa...:)

Meski hanya melalui e-mel... Rasa sungguh terharu! Tak Sangka!
Hanya Untuk Mu..

"Yaa Allah, jadikan wanita yang membaca ini menjadi wanita yg cantik,
kuat,sabar. sihat, solihah & disayangi banyak orang.
Tolong & tingkatkan kehidupannya. Begitupun jika dia melangkah,
selamatkandia' Aminnn.

Syukran Katheer... Jazakallah Khairal Jaza'

Kembali, semoga yang terbaik untukmu..:)

Friday, August 14, 2009

Penangan Al Muddathir

بِـسْـمِ اللهِ الرَّحـْمـنِ الرَّحِـيـمِ
In the Name of Allah The All Merciful, The Most Merciful.


يَا أَيُّهَا الْمُدَّثِّرُ
1. O you who are enrobed,

قُمْ فَأَنذِرْ
2. Rise, then warn,

وَرَبَّكَ فَكَبِّرْ
3. And your Lord then magnify,

وَثِيَابَكَ فَطَهِّرْ
4. And your clothes then purify,

وَالرُّجْزَ فَاهْجُرْ
5. And the foul then abandon.

وَلَا تَمْنُن تَسْتَكْثِرُ
6. And make not (others) obligated expecting abundance.

وَلِرَبِّكَ فَاصْبِرْ
7. And towards your Lord be patient.


فَإِذَا نُقِرَ فِي النَّاقُورِ
8. So, when trumped into is the Trumpet...

فَذَلِكَ يَوْمَئِذٍ يَوْمٌ عَسِيرٌ
9. ...then that day, is a difficult day,

عَلَى الْكَافِرِينَ غَيْرُ يَسِيرٍ
10. ...on the repudiators, not easy.


ذَرْنِي وَمَنْ خَلَقْتُ وَحِيدًا
11. Leave Me and who I created single.

وَجَعَلْتُ لَهُ مَالًا مَّمْدُودًا
12. And I made for him extensive wealth...

وَبَنِينَ شُهُودًا
13. ...and witnessing sons.

وَمَهَّدتُّ لَهُ تَمْهِيدًا
14. And I smoothed for him, smoothing!

ثُمَّ يَطْمَعُ أَنْ أَزِيدَ
15. Then, he covets that I increase.

كَلَّا إِنَّهُ كَانَ لِآيَاتِنَا عَنِيدًا
16. Nay! Assuredly he was ever to Our signs most stubborn.

سَأُرْهِقُهُ صَعُودًا
17. I will exhaust him, Escalating!

إِنَّهُ فَكَّرَ وَقَدَّرَ
18. Assuredly he thought and evaluated.

فَقُتِلَ كَيْفَ قَدَّرَ
19. So killed be he! How he evaluated!

ثُمَّ قُتِلَ كَيْفَ قَدَّرَ
20. Then... Killed be he! How he evaluated!

ثُمَّ نَظَرَ
21. Then he looked.

ثُمَّ عَبَسَ وَبَسَرَ
22. Then he grimaced and sneered.

ثُمَّ أَدْبَرَ وَاسْتَكْبَرَ
23. Then he turned on his tail and was arrogant.

فَقَالَ إِنْ هَذَا إِلَّا سِحْرٌ يُؤْثَرُ
24. Then he said, " Indeed, this is but trackable sorcery."

إِنْ هَذَا إِلَّا قَوْلُ الْبَشَرِ
25. "Indeed, this is but speech of the humans."


سَأُصْلِيهِ سَقَرَ
26. I will roast him (in) Saqar.

وَمَا أَدْرَاكَ مَا سَقَرُ
27. And what realizes to you what Saqar is?

لَا تُبْقِي وَلَا تَذَرُ
28. It neither keeps nor leaves.

لَوَّاحَةٌ لِّلْبَشَرِ
29. (It is) scorching to the skin.

عَلَيْهَا تِسْعَةَ عَشَرَ
30. Over it are nineteen...

وَمَا جَعَلْنَا أَصْحَابَ النَّارِ إِلَّا مَلَائِكَةً وَمَا جَعَلْنَا عِدَّتَهُمْ إِلَّا فِتْنَةً لِّلَّذِينَ كَفَرُوا لِيَسْتَيْقِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ وَيَزْدَادَ الَّذِينَ آمَنُوا إِيمَانًا وَلَا يَرْتَابَ الَّذِينَ أُوتُواالْكِتَابَ وَالْمُؤْمِنُونَ وَلِيَقُولَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ وَالْكَافِرُونَ مَاذَا أَرَادَ اللَّهُ بِهَذَا مَثَلًا كَذَلِكَ يُضِلُّ اللَّهُ مَن يَشَاء وَيَهْدِي مَن يَشَاء وَمَا يَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّكَ إِلَّا هُوَ وَمَاهِيَ إِلَّا ذِكْرَى لِلْبَشَرِ
31. ...and We made not the companions of the fire but angels. And We made not their number but as a test to the ones who repudiated, so the ones who were given the book ascertain, and so the ones who have faith increase in faith; and suspect not do the ones who were given the book and the faithful.

And so the ones who have, in their cores, sickness and the repudiators would say, "What did Allah want with this as an example?"

Thus Allah deviates whoever He wills and guides whoever He wills and none knows the troops of your Lord except Him, and it is naught but a reminder to the humans.

كَلَّا وَالْقَمَرِ
32. Nay! By the moon,

وَاللَّيْلِ إِذْ أَدْبَرَ
33. ...and the night as it turns on its tail,

وَالصُّبْحِ إِذَا أَسْفَرَ
34. ...and the morning when it illuminates.

إِنَّهَا لَإِحْدَى الْكُبَرِ
35. Assuredly it is one of the greatest.

نَذِيرًا لِّلْبَشَرِ
36. A warning to the humans,

لِمَن شَاء مِنكُمْ أَن يَتَقَدَّمَ أَوْ يَتَأَخَّرَ
37. ...for whoever of you wills, to go forward or delay.

كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ
38. Each soul, to what it earned, is bonded...

إِلَّا أَصْحَابَ الْيَمِينِ
39. ...except the Companions of the Right (side).

فِي جَنَّاتٍ يَتَسَاءلُونَ
40. In gardens, they are questioning...

عَنِ الْمُجْرِمِينَ
41. ...about the malefactors.

مَا سَلَكَكُمْ فِي سَقَرَ
42. "What set you in Saqar?"

قَالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ
43. They said, "We were not of the praying (ones)."

وَلَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِينَ
44. "And we were not feeding the needy."

وَكُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخَائِضِينَ
45. "And we were immersing with the immersed."

وَكُنَّا نُكَذِّبُ بِيَوْمِ الدِّينِ
46. "And we were belying in the Day of Requital..."

حَتَّى أَتَانَا الْيَقِينُ
47. "...until arrived (to) us did The Certainty."

فَمَا تَنفَعُهُمْ شَفَاعَةُ الشَّافِعِينَ
48. So it benefits them not, the intercession of the intercessors.

فَمَا لَهُمْ عَنِ التَّذْكِرَةِ مُعْرِضِينَ
49. So what is with them (that), from the reminder, they are averted?

كَأَنَّهُمْ حُمُرٌ مُّسْتَنفِرَةٌ
50. As if they are rushing donkeys,

فَرَّتْ مِن قَسْوَرَةٍ
51. ...fleeing from a lion.

بَلْ يُرِيدُ كُلُّ امْرِئٍ مِّنْهُمْ أَن يُؤْتَى صُحُفاً مُّنَشَّرَةً
52. Rather, each individual from them wants to be given displayed sheets.

كَلَّا بَل لَا يَخَافُونَ الْآخِرَةَ
53. Nay! Rather, they fear not the later (life).

كَلَّا إِنَّهُ تَذْكِرَةٌ
54. Nay! Assuredly it is a reminder.

فَمَن شَاء ذَكَرَهُ
55. So whoever wills, remembers it.

وَمَا يَذْكُرُونَ إِلَّا أَن يَشَاء اللَّهُ هُوَ أَهْلُ التَّقْوَى وَأَهْلُ الْمَغْفِرَةِ
56. And they remember not, except that Allah wills; He is the Holder of veneration and the Holder of forgiveness.

~SADAQA-ALLAH-AL-'ADHIM~

Thursday, August 6, 2009

Indah yang Sepi

Saat aku sendiri
Kau memelukku erat
Aku tenang

Saat aku terus berlari mengejar lelayang yang kian meninggi
Meninggalkanmu sendiri
Kau tetap menanti dengan sabar untuk aku kembali

Aku kagum denganmu
Setiamu bak desir angin di pantai
Walaupun ombak gelora
Tetap tenang kau membelai jiwa-jiwa yang inginkan damai

Aku kagum denganmu
Kasihmu bak manisnya susuan ibu
Yang mengalir di salur-salur darahku
Menyegarkan
Lalu lupa aku akanmu


Sombonglah aku
Hargai dirimu hanya bila merasakan mahu

Angkuhlah aku
Berjalan atas dayamu lalu meninggalkanmu

Tamaklah aku
Masih mahu kau disitu

Hinalah aku
Tetap masih melupakanmu

Jemputan Istimewa ke...