Tuesday, November 23, 2010

Just before it ends

Bismillahirrahmanirrahim.

The one man that will put me in long hard grievance if I were to lose him.

And this one man who if he's not around, I don't think I'll be around either.

This one man;
He knows everything about me. Even more than myself!
He who always be there to sooth my weary heart.
He who is there to comfort my uneasiness.
He who enlighten most of the confusions.
He who teaches me to go extra miles for others and have a big heart.
The man who wishes only the best for me.
The gentleman who loves me unconditionally.

49 years ago God sent him into this world.
And today he is a caring grandpa to three grandchildren, a loving father to eleven children, a dutiful supportive husband to a beautiful wife.

Azhari Mohamed,

You are the greatest dad one could ever wish for. Alhamdulillah... Thank you ALlah!

May ALlah make you amongst His martyrs and gather us in Jannah one day. Amiin...!

Truly from your clumsiest daughter among all;
Kakak.


~Ayah~

P.s.: I love you.

Proclamation of the soul

Dear you,

As I walked down the valley I decided to take your hand. I don't know who you really are but I have the strongest faith in you.
How Magical!

Until that time; I promised to hold on to you.
And until that time; I swear to God He is the only reason if I were to let go of your hand.

Yours,
I
P.s.: Down in that valley; along the road; we never know what's there waiting for us, do we?

Thursday, November 18, 2010

Aidiladha: Satu Kekurangan Seribu Kelebihan

Semuanya tiada.

Tiada Jualan Murah.

Tiada Lagu Raya.

Tiada rancangan khas di televisyen.

Tiada mercun dan panjut menghias malam.

Segalanya tiada.

Ibu kota sunyi sepi. Tiada hiruk pikuk seperti menyambut ketibaan Syawwal. Apa yang sayup-sayup terdengar hanyalah Takbir. Di menara masjid, di surau-surau, di sesetengah rumah. Itu sahaja.

Tetapi, tidakkah itu semua suatu kelebihan?

Satu nikmat pada yang tiada. Aidil Adha tiba tanpa pesta dan hiburan. Hanya Takbir, Solat di hening Dhuha serta ibadah korban didukung jiran tetangga. Hakikatnya itulah makna sebuah Hari Raya. Hari membesarkan Allah, hari mencipta pahala, bukan hari melakar dosa.

Syukur pada-Mu ya Allah. Aidil Adha masih terpelihara. Masih jauh daripada pesta dan dosa. Moga kekal begitu hendaknya.

KEKURANGAN YANG SATU

Kekurangannya hanya pada yang satu.

Anak-anak tidak pulang ke desa.

Jika ada pun, mungkin di hari kedua. Kerana komitmen kerja dan tanggungjawab yang tidak mengenal Raya. Kampung halaman kurang menerima kepulangan anak kota.

Namun…

Andai kekurangan itu membolehkan anak-anak menjadi soleh dan terhindar daripada dosa, maafkanlah kekurangan itu duhai sang ayah, duhai sang bonda. Mungkin takbir Aidil Adha sedikit sepi daripada gelak tawa mereka, tetapi jika dengan itu anak-anak bisa lebih patuh kepada yang Esa, maafkanlah kekurangan itu.

Anak yang akan memanjangkan doa selepas matimu, bukan semestinya anak yang selalu pulang, andai pulangnya membawa dosa. Anak yang doanya didengar Tuhan, bukan semestinya anak yang pulang dengan hilai tawa kegembiraan, andai ketawa itu hanya menjauhkan keluarga daripada-Nya.

Anak yang doanya didengar Tuhan, adalah anak yang soleh, anak yang patuh kepada Tuhan. Biar pun di Aidil Adha mereka dan ibu bapa terpisah berjauhan.

Ibrahim jauh daripada keluarganya. Hajar dan Sarah sering jauh daripada suami mereka. Ismail dan Ishak sering berjauhan daripada ayahanda, namun rumahtangga itu memancarkan sejuta kehebatan. Biar tubuh terpisah di ufuk mentari, semuanya hampir, dekat di hati.

Jauh adalah pada jauhnya semua daripada-Nya.

Dekat adalah pada intimnya kita mendampingi Dia.

Justeru pada satu kekurangan di Aidil Adha, maafkanlah anakanda yang kejauhan.

Kerana mungkin dalam kekurangan itu, doa si anak lebih didengar Tuhan.

Maafkan kami wahai ayah dan bonda.

Ampunkan kami wahai Tuhan yang Maha Memaafkan.

ABU SAIF @ www.saifulislam.com
68000 AMPANG

Tuesday, November 9, 2010

Suami Terbaik

Bismillahirrahmanirrahim.

video


"Sebaik-baik suami daripada kalangan umatku ialah yang terlebih baik kepada isteri mereka".

ALlahu'alam.

Saturday, November 6, 2010

Tarbiyyatul Awlad

Bismillahirrahmanirrahim.

Usai solat Maghrib, sedikit kurang khusyuk ketika mahu memulai bacaan doa. Di sudut katil Acha sambil berbaring membaca kuat dialog komik 'Ana Muslim' yang dibelinya semalam. Panjang. Saya turut sama mengikuti dan memahami jalan cerita yang dibacanya bersama nada dan lenggok suara.

*****

"Man, bangunlah. Dah lambat ni. Waktu sahur dah nak habis ni."

"Sahur? Ala, Man minum air je. Mengantuklah..."

"Man, sahur kan Sunnah Nabi. Man sayang Nabi tak?" [nada memujuk]

"Mestilah sayang. OK lah. Man sahur..."


Saya teliti dialog ini dan pantas terbayang di benak situasi sebenar kebanyakan ibu dan anak (lingkungan 5-7 tahun) di waktu sahur bulan puasa.


"Man, bangun. Dah nak dekat Subuh ni. Cepat bangun. Nanti tak sempat."

*terpisat-pisat, cuba untuk tidak diendahkan kejutan ibu*

"Man, dengar tak ibu cakap ni? Bangun. Nak ibu piat telinga tu?" [bernada tegas]

"Man tak nak sahur. Man nak tidur..."

"Ibu siram air nanti! Bangun!" [sedikit meninggi]

*****

Menjadi seorang ibu (juga ayah) perlukan ilmu yang pelbagai dalam mendidik anak. Mengetahui ilmu agama, hukum feqah dan fardhu 'ain belum cukup untuk mendidik anak memahami dan mengamalkan Islam secara berkesan (berkesan dalam erti kata mendidik hati, aqal dan diri mengenal dan mencintai ALlah, Rasul-Nya dan Islam dengan sebenar-benar kefahaman) bukan kerana terpaksa atau 'takut ibu/ayah marah'. Psikologi kanak-kanak perlu dititikberatkan. Kesan didikan yang sebagaimana yang mampu menyentuh dan menerangi hati nurani anak-anak ini sehinggakan terzahir pada akhlaqnya secara lahiriah.

Antara dua situasi di atas, ibubapa hari ini lebih cenderung untuk menggunakan amarah daripada kelembutan. Mungkin kerana pelbagai tekanan hidup termasuk tekanan di tempat kerja, hubungan suami-isteri yang dingin, pasangan yang tidak bersama menyokong dalam urusan pendidikan anak-anak, dsbnya menyebabkan anak-anak menjadi mangsa tekanan.

Mungkin juga ibubapa yang telah terdidik dari cara pembesaran yang dilaluinya ketika kecil, lalu megaplikasikan yang sama pada anak-anak. Namun menjadi hak anak-anak untuk mendapatkan pendidikan yang baik daripada kedua ibubapa. Anak itu si kecil. Anak itu juga insan. Dan anak itu amanah Tuhan.

Saya bukanlah seorang yang arif dalam bidang psikologi mahupun pendidikan kanak-kanak. Tapi yang pasti, di usia sebeginilah anak-anak akan menyerap sebanyak mana yang dialaminya dari kehidupan seharian sebagai satu pelajaran yang akan diguna-pakai ketika remaja dewasa. Dalam lingkungan usia ini, minda anak-anak seperti span yang akan menyerap apapun jenis cecair di sekitarnya. Andai diletakkan dalam takungan air keruh, maka keruhlah warna span tersebut dan begitulah sebaliknya.

Ada kaitan analogi di atas ini dengan pepatah Melayu: "melentur buluh dari rebung". Bentuk lenturan yang diberikan ketika rebung akan kekal bilamana menjadi buluh--tidak dapat diubah bentuknya lagi. Jika kekasaran yang diberikan, tidak mustahil anak itu akan membesar menjadi seorang yang kasar atau pemarah dan kurang adab dan hormatnya kepada orang tua termasuk ibubapa sendiri. Na'uzubillah...

"Do unto others the way you want others to do unto you".

video

"When you have children, be childlike with them and treat them well".

ALlahu'alam.


P.s.: Bila rasa nak marah atau berkasar, cuba ingat betapa payahnya kita mengandung dan melahirkan si bayi comel ini dahulu. [macam pernah je kan] Jum jadi lembut dan penyayang macam RasuluLlah S.A.W.! [Dah beli Tarbiyyatul Awlad? Jum beli+hadam!]

Monday, November 1, 2010

Without You

Softly you come to me
Out from the space between
Out from eternity
Where love winds a path unseen
Out of the wilderness
You beckoned my every step
I stumbled sometimes and yet
I never once looked back
Cause I would see
The man I know I used to be
How I was lost before you reached for me
And I don’t know
Where I would go
What I would do

Without you

Eser bir yel dağilir sis
Ne iz birakir ne bir giz
Ine o derin , dipsiz
O şefkatle affeden

Evvelim şimdim ahirim
Benim sevgili sahibim
Bir okula misafirim
Mezuniyet bekleyen

So you might see
Just what your love has meant to me
And what the cost of losing you would be
No I don’t know
Where I would go or what I’d do

Without you

My heart won’t beat
Without your love in me
My eyes won’t see
Beauty without thee
Loves melody that you put in me
Would lead me to only
Silence without you

Cause I would see
The man I know I used to be
How I was lost before you reached for me
And I don’t know
Where I would go
What I would do

Without you

Words: Conner Reeves
Music: Sami Yusuf
Produced by Sami Yusuf





[Fallen in love with Sami Yusuf's latest album 'Wherever You Are'. And this is, for me, his best song. Lyric by Conner Reeves. Hope one day he'll see His Beauty. Amiin thumma amiin.]