Lilypie Maternity tickers

Saturday, August 14, 2010

Personifikasi kita sama; Air.

"Air"

kalaulah aku ini elemen;

aku air.


setenang2nya ia,
segarang2nya ia.
aku sesungguhnya seperti air.

dan sepertimana aku ini tidak pernahnya pegun dan teguh,

aku begitu mudah dipecahgoyangkan,

aku begitu murah direnyahhilangkan.


ada juga mungkin dalam fitrah ini, aku tidak mampu untuk cuma hidup di satu2 ruang.

mungkin di muara, mungkin di kuala.

mungkin di permukaan,

mungkin juga disedut ke langit sana,

demi kemungkinan untuk aku menghujan kembali rasa mendiami bumi bulat kita.


penat menjadi aku.

penat kerana tak reti setempat.


aku air.

dan keteguhan aku dalam sesuatu mampu menyompek besi waja yang tak terhancurkan.
sekali dengan amarahku ada upaya untuk menghancur dan membinasakan.

aku air.
dan aku takkan larat diempangkan.

[Ini karya halus Kak Fynn Jamal. Kita sama kak, seperti air.]

No comments: