Lilypie Maternity tickers

Tuesday, August 10, 2010

Kekuatan Untuk Melepaskan

Bismillahirrahmanirrahim...

Setinggi syukur buat Maha Besar, Rabbul 'Izzah. Alhamdulillah. Now and again. SubhanALlah. Tak pernah terfikir akan diduga sebegini rupa. Memang dari awal pentaklifan sedar bahawa diri tak layak lagi tak mampu. Masih setahun jagung, masih hingusan. Tapi mereka percaya, walau diri tidak. ALlahu ALlah...

"Menerima amanah ini seperti meletakkan sebelah kaki di syurga dan sebelah yang lainnya di neraka".

Berat. Sakit. Penat. Kita sama, bukan? *senyum*

Akhir-akhir ini aku mencari kekuatan;
Kekuatan untuk bisa terus berkata, "Aku mampu!"
Kekuatan untuk melenyapkan segala iri, walaupun sebesar zarah.
Kekuatan untuk melihat ke dalam mata mereka dan tidak menangis.
Kekuatan untuk menidakkan kepentingan diri bagi maslahah yang lebih besar.
Kekuatan untuk terus memberi seikhlasnya walau sendiri, walau disakiti.
Kekuatan untuk berlapang dada.
Kekuatan untuk berkata benar.

Dan dalam pencarian itu ALlahu Rahiim terus menguji. Apa benar aku ini lakukan semuanya untuk mencari Redha Dia? Atau semata-mata alasan untuk mendapat redha manusia agar diri rasa 'terbela'.

ALlahu ALlah...

Pernah merasakan yang sama? MashaALlah, Alhamdulillah. Bukan mudah mahu menetap mahu hati bukan? Sedang hati itu fitrahnya berbolak-balik.

Selalu juga merasakan; aku harus berada di situ agar semuanya dapat ku atur dan ku kawal. Aku perlu pastikan semuanya berakhir dengan kejayaan. Tapi nanti dulu. Apakah makna berjaya? Apa maknanya terkawal? Siapa kita untuk mengawal?

Berjayakah bila ada hati-hati bermaksiat?
Berjayakah bila ada dengki umpat keji?
Berjayakan bila mereka pentingkan kerja dari solat yang lima?
Berjayakah bila subuh dan isya' mereka dilewat-lewatkan?
Berjayakan bila ada cebisan riak dan 'ujub bersarang di hati?
Berjayakah bila amanah yang lainnya, juga amanah sebagai anak, adik, kakak, abang, sahabat, pelajar terabai?

Berjayakah? Berjayakah kita bila mereka mendahulukan kita lebih dari mereka mendahulukan yang selayaknya???

ALlahu ALlah... Yang kita sangka kita bawakan kebaikan kepada masyarakat, tapi tanpa sedar, kita hanya alat-alatan syaitan untuk menjauhkan manusia dari Rabbnya. Na'udzubillahi wa nastaghfiruLlah.

Inilah kekuatan yang aku sedang cari-carikan. Kekuatan untuk menemukan sesuatu yang haq buat diri dan kita semua. Dan masih tak tertemukan.

Sedih yang teramat. Risau dan takut setiap saat. Takut ALlah murka. Sungguh aku takut. Ilmu di dada masih belum cukup membina keteguhan dan keyakinan seperti para sahabat. Masih diri ini lemah serba-serbi. Pohon bantu diri ini...

Kini aku pohonkan sedikit waktu. Maaf. Sudah aku janjikan sekejap saja. Dengan izinNya. Lihat sahabat, aku bukan Tuhan. Hanya Dia yang Tahu yang terbaik untuk kita semua.

Percayalah. Ini bukan alasan aku mengabaikan amanah. Sekali-kali tidak. Malahan aku takut bila tiba harinya amanah ini dipersoal, aku digolong mereka yang dzalim. Sungguh aku takut!

Ya, penat juga dengan jiwa yang tak ketemu kekuatan untuk meneruskan. Aku akui itu. Dan inilah yang terbaik. Hati telah ditetapkan. Maafkan aku. Doakan juga. Semoga pergi kali ini akan Dia pimpin untuk kembali dan bukan sebaliknya. Kali ini, Dia ilhamkan aku kekuatan untuk melepaskan. Semoga terus khauf wa raja'.

ALlahu'alam...

Al-faqirah ilALlah

No comments: