Lilypie Maternity tickers

Saturday, April 10, 2010

Puja-puji Aku

Bismillahirrahmanirrahim.

*senyum

[Alhamdulillah]

Aku tahu aku bukan hamba yang baik, bukan yang sentiasa tunduk patuh. Ibadat hari-hariku yang fardhu sahaja, sunat mungkin setakat yang mampu. Tapi...

[Alhamdulillah]

Aku tak pernah rasa sempit. Walaupun masalah datang berhimpit-himpit. Masih senang.
Tak pernah sakit teruk. Tak pernah dikasari. Tak pernah dikejar ketakutan duniawi [sebab yakin Dia Sang Pemilik Arasy Langit dan Bumi ada Dekat. Dekat di hati].

[Alhamdulillah]

Keluargaku aman. Ya, punya masalah juga [semua pun ada kan?]. Tapi tidak bercerai talak, tidak terancam maruah, tidak terjebak rasuah, tidak disantau, tidak disihir.

[Alhamdulillah]

Pelajaranku meningkat. Ya, sebelum ini setiap penggal jatuh. Ada yang sampai 0.3 jatuhnya. Tapi penggal lalu meningkat.

[Alhamdulillah]

Sahabat handaiku baik akhlaqnya. Tak menjatuhkan maruah sendiri apatah lagi maruahku. Baik hatinya, ringan tulangnya, ikhlas tutur katanya.

[Alhamdulillah]

Hatiku damai. Dengan Dia. Walaupun janji aku selalu mungkir. Walaupun dosa aku tak pernah lekang. Walaupun lupa lalai itu aku. Dia masih dekat. Semalam, hari ini, esok, bila-bila, di mana-mana. Aku tahu Dia Dekat. Aku dapat rasa. Rasa tenang dan selamat. Biar sendiri [tak sendirilah, Dia kan Dekat!] yakin selamat!

*Senyum dengan sangat manis


ALHAMDULILLAH, WA SYUKRU LILLAH...


Ya ALlah, Ya Rabbul 'Izzah,
Pegang aku kuat,
Biar sentiasa ingat,
Biar selalu dekat,
Hanya mahu ada Engkau,
Sudah cukup bagi aku yang hina-dina ini.


Imla' qalbi bil Yaqiin. Hasbi Rabbi JallALlah... Ya ALlah


"Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu tentang Aku, maka jawablah sesungguhnya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepadaKu, maka hendaklah mereka itu memenuhi segala perintahKu dan hendaklah mereka beriman kepadaKu, agar mereka selalu berada dalam kebenaran." (QS:2:186)


*******************************

Pernah satu masa aku bersama Ayah dalam perjalanan pulang ke kampus, bercerita tentang keluarga dan kehidupan. Kata Ayah setelah panjang lebar berceloteh [ya, Ayah seorang yang penuh Hikmah orangnya (bangga!)],

"After all, at the end of the day, I raise my head up to ALlah and say, "ALhamdulillah Ya ALlah, You gave me all these blessings in life"."

Ayah pandang aku lalu menyambung,

"Bayangkan macam mana kalau ALlah tarik ni'mat kita untuk nampak warna hijau--ni'mat untuk nampak warna hijau saja."

*Diam

*Senyum mata bergenang

Dalam hati memuja-muji Yang Maha Besar ALlahu 'Adhim.



[Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah!]

1 comment:

As-Sakinah © said...

betul sgt2 kak:)
tinta yang penuh ngn hikmah:D