Lilypie Maternity tickers

Saturday, May 30, 2009

Untaian Kata Hati

Salam'alaik...

Apa khabar kalian? Mungkin antara kalian yang sudi mengikuti perkembangan blog dan penulis tertanya-tanya mengapa sudah lama penulis tidak menghasilkan penulisan sendiri. Bagi yang sering bersama-sama mungkin memahami kesibukan yang dihadapi penulis akhir-akhir ini.

Dalam kesibukan duniawi
Tercari erti hidup hakiki
Tujuan Hidup

Menjengah serata pelusuk
Cari Diri
yang kadang terasa dekat
dan kadang terasa juah

Kata Hamkha:
"Harus isi hati"
Kata Agung:
"Harus selalu muhasabah diri"
Kata aku:
"Harus kenal Diri"

Kenalkah aku pada Diri?

Andai kenal Diri
mengapa sering resah gelisah?
mengapa harus terbatas taqwa?
mengapa kurang zikir syukur?

Oh Diri,
tahukah Engkau aku mencariMu?
aku ingin lena dalam dakapan Cinta AgungMu
walau tahu hinanya diri
selalu meminta
tetapi kurang memberi

Teringat kisah Laskar Pelangi
"Hidup perlu memberi sebanyak-banyaknya,
bukan menerima sebanyak-banyaknya"

Teringat kisah Aku Terima Nikahnya
"Hidup pada memberi"

Terngiang moto PKPIM
"Hidup Biar Berjasa"

Aku akan terus memberi
namun aku tidak akan putus meminta

Kata Diri:
"Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu tentang Aku, maka jawablah sesungguhnya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepadaku, maka hendaklah mereka itu memenuhi segala perintahku dan hendaklah mereka beriman kepadaku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran." (2:186)

Penulis mengajak kalian sama-sama membaiki diri. Koreksi kesalahan, penuhi kelompongan.
Ingatlah, sesungguhnya Allah itu dekat!

No comments: